ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: یکشنبه 14 آذر 1400

 امکان اجرای حکم صادره پس از فوت محکوم له

پدر بنده به رحمت خدا رفتند.در زمانیکه در قید حیات بودند یک پرونده دادگاهی دیوان عدالت داشتند که طرف شکایت آن مرحوم اداره مسکن و شهرسازی بوده است. حکم تجدید نظر به نفع ایشان صادر شده بود ولی متاسفانه این سازمان اقدامی در مقابل اجرای حکم انجام نداده است .الان چند سالی از حکم دادگاه گذشته است . آیا کاری از ما به عنوان ورثه بر می آید؟ لطفا راهنمایی فرمایید.باتشکر

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2006

پاسخ – آیا وراث می توانند حکم صادره به نفع پدرشان را اجرا کنند ؟

  • به طور کلی با توجه به قانون اجرای احکام مدنی یکی از شرایط اجرای حکم صادر شده توسط دادگاه، درخواست کتبی محکوم له، وکیل یا قائم مقام قانونی او است و تا زمانی که این درخواست صورت نپذیرد پرونده در قسمت بایگانی راکد نگهداری می شود و به محض حضور و درخواست کتبی مبنی بر صدور اجرائیه توسط افراد فوق الذکر، پرونده از قسمت بایگانی خارج شده و با توجه به ماده 2 قانون اجرای احکام مدنی  اجرائیه صادر می گردد و به شخص محکوم علیه ابلاغ می شود.
  • باید به این نکته مهم توجه داشت که بر خلاف اجرای احکام دادگاه کیفری، در امور و موضوعات حقوقی تا زمانی که محکوم له، وکیل و یا قائم مقام قانونی او برای صدور اجرائیه به دادگاه مربوطه مراجعه ننمایند، دادگاه هیچ تکلیف قانونی در خصوص اجرای حکم صادره ندارد.
  • در صورتی که محکوم له قبل از صدور اجرائیه فوت نماید اگر مورد محکوم به مانند بحث مطالبه وجه نقد قابل تجزیه باشد، به درخواست هر یک از وراث با توجه به میزان سهم الارث او اجرائیه صادر می شود و اگر محکوم به با توجه به مواد 308، 359 و 404 قانون آیین دادرسی مدنی قابل تجزیه و جداسازی نباشد به درخواست هر یک از ورثه، اجرائیه در مورد تمام خواسته صادر می شود.
  • همچنین باید اشاره داشت که اگر شخص محکوم له فوت شده داره وکیل بوده باشد، وکیل نمی تواند درخواست صدور اجرائیه را از دادگاه داشته باشد چرا که با توجه به ماده 678 قانون مدنی، با فوت موکل، وکالت مرتفع و باطل می گردد و صدور اجرائیه تنها از طریق وراث قابل انجام است.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

پاسخ به پرسش مطرح شده

در پاسخ به سوال شما باید اشاره داشت قاعده کلی این است که وراث در پرونده های با موضوع مال قائم مقام مورث خود می شوند و می توانند مانند وی اجرای حکم را مطالبه نمایند.تنها شرط، این است که گواهی انحصار وراثت گرفته باشند و همگی وراث با هم همراه باشند.البته در صورت عدم همراهی هم امکان اجرای حکم با کمی پیچیدگی ممکن است.
مطابق ماده 107 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، کلیه اشخاص مذکور در ماده 10 این قانون مکلفند تا آراء دیوان را پس از ابلاغ به فوریت اجراء کنند و قاعده اجرای احکام این است که هیچ تمایزی میان اشخاص اعم از اشخاص حقوقی حقوق خصوصی و اشخاص حقوقی حقوق عمومی وجود ندارد با این حال برخی قوانین در خصوص محکوم علیه دولت از جمله وزارتخانه ها و موسسات دولتی استثنائاتی را از لحاظ زمان اجرای حکم مقرر کرده اند.این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.
شما می توانید به عنوان وارث قانونی پدرتان با در دست داشتن حکم صادر شده، ادله و مستندات قانونی، دادرس اجرای احکام دیوان را از این موضوع مطلع نمایید و در ماده 112 قانون یادشده در صورت استنکاف محکوم علیه از اجرای حکم دیوان، ضمانت اجرای مناسبی از جمله انفصال موقت از خدمات دولتی تا پنج سال و جبران خسارات وارده در نظر گرفته شده است.

مواد قانونی قابل استناد - اجرای حکم بعد از فوت محکوم له

اصل 170 قانون اساسی

قضات دادگاه‌ها مکلفند از اجرای تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولتی که مخالف با قوانین و مقررات اسلامی یا خارج از حدود اختیارات قوه مجریه است خودداری کنند و هر کس می‌تواند ابطال این گونه مقررات را از دیوان عدالت اداری تقاضا کند.


اصل 173 قانون اساسی

به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها با آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام «دیوان عدالت اداری» زیر نظر رئیس قوه قضاییه تاسیس می‌گردد. حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین می‌کند.


ماده ۱۰۷ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

کلیه اشخاص و مراجع مذکور در ماده(۱۰) این قانون مکلفند آراء دیوان را پس از ابلاغ به فوریت اجراء نمایند.


ماده ۱۰۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

شعب دیوان پس از ابلاغ رای به محکومٌ ‌ علیه یک نسخه از آن را به انضمام پرونده به واحد اجرای احکام دیوان ارسال می‌نمایند. محکومٌ ‌ علیه مکلف است ظرف یک ‌ ماه نسبت به اجرای کامل آن یا جلب رضایت محکومٌ ‌ له اقدام و نتیجه را به ‌ طور کتبی به واحد اجرای احکام دیوان گزارش نماید.


ماده ۱۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

در صورت استنکاف شخص یا مرجع محکوم ‌ ٌعلیه از اجرای حکم قطعی، واحد اجرای احکام دیوان، مراتب را به رئیس دیوان گزارش می‌کند.
رئیس دیوان بلافاصله پرونده را به شعبه صادرکننده رای قطعی ارجاع می‌نماید. شعبه مذکور موظف است خارج از نوبت به موضوع استنکاف رسیدگی و رای مقتضی صادر و پرونده را جهت اقدامات بعدی به واحد اجرای احکام دیوان ارسال نماید.


ماده ۱۱۱ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

دادرس اجرای احکام از طرق زیر مبادرت به اجرای حکم می‌کند:
۱ ـ احضار مسوول مربوط و اخذ تعهد بر اجرای حکم یا جلب رضایت محکومٌ‌‌له در مدت معین
۲ ـ دستور توقیف حساب بانکی محکومٌ ‌ علیه و برداشت از آن به میزان مبلغ محکومٌ ‌ به در صورت عدم اجرای حکم یک ‌ سال پس از ابلاغ
۳ ـ دستور توقیف و ضبط اموال شخص متخلف به درخواست ذی ‌ نفع طبق مقررات قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امورمدنی)
۴ـ دستور ابطال اسناد یا تصمیمات اتخاذ شده مغایر با رای دیوان با رعایت لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مصوب شورای انقلاب و اصلاحات بعدی آن و قانون تعیین تکلیف اراضی واگذاری دولت و نهادها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام


ماده ۱۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

در صورتی ‌ که محکومٌ علیه از اجرای رای، استنکاف نماید با رای شعبه صادرکننده حکم، به انفصال موقت از خدمات دولتی تا پنج سال و جبران خسارت وارده محکوم می‌شود. رای صادر شده ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در شعبه تجدیدنظر دیوان می‌باشد و در صورتی ‌ که رای مذکور در شعبه تجدیدنظر صادر شده باشد به شعبه هم ‌ عرض ارجاع می‌گردد.


ماده 2 قانون اجرای احکام مدنی

احکام دادگاههای دادگستری وقتی به موقع اجرا گذارده می‌شود که به محکوم‌علیه یا وکیل یا قائم‌مقام قانونی او ابلاغ شده و محکوم‌له یا‌ نماینده و یا قائم‌مقام قانونی او کتباً این تقاضا را از دادگاه بنماید.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.