ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: یکشنبه 25 مهر 1400

 نحوه انحلال معامله اگر زمین ملی و موات اعلام شود

بنده در سال ۸۷ یک قطعه زمین با دو واحد معاوضه کردم . یک سال بعد خواستم سند بگیرم که زمین موات اعلام شد.دادخواست بطلان معامله دادم که دادگاه ، با این استدلال که چون تاریخ معامله قبل از تاریخ اعلام موات می باشد معامله صحیح بوده و باطل نیست. مجدداً دادخواست انفساخ دادم که دادگاه اعلام کرد موات شدن زمین از مصادیق انفساخ نیست . بنظر شما کدام حکم مد نظر قانونگذار است ؟

 

 

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1735

پاسخ - امکان انحلال معامله زمین موات

  • به موجب قانون مدنی اراضی موات این گونه تعریف شده است: "اراضی موات یعنی زمین‌هایی که معطل مانده و آبادی و کشت و زرع در آن نباشد."
  • در واقع، اراضی موات زمین‌هایی هستند که مالک ندارد و از آنها انتفاع برده نمی‌شود؛ خواه این امر در اثر نداشتن آب باشد و یا آنکه آب آن را فرا گرفته باشد و یا نیزار و علفزار و جنگل باشد.
  • در این امر فرقی نیست که زمین‌های مزبور قبلاً دایر بوده و در اثر اعراض مالکین بایر با آب یا پر شده و یا آنکه هیچ زمان دایر نبوده است.
  • برخی از حقوقدانان گفته اند: اراضی موات از مصادیق انفال محسوب می شوند.
  • تمامی اراضی موات داخل و خارج از محدوده استحفاظی شهرها در مالکیت دولت است و صرفاً تحت ضوابط خاصی قابلیت دارد که در اختیار افراد قرار گیرد یا به آنها واگذار شود.
  • به سخن دیگر احیای اراضی موات در شرایط حاضر منتفی است، مگر مواردی که بنا به تشخیص کمیسیون ماده 12 مورد رسیدگی واقع شود.
  • ماده 12 قانون زمین شهری تشخیص عمران و احیاء و تعیین نوع زمین دایر و تمیز بایر از موات را به عهده وزارت مسکن و شهرسازی گذاشته است و مقرر گردیده «نحوه تشخیص نوع اراضی موضوع ماده 12 قانون زمین شهری به موجب دستورالعملی که وزارت مسکن و شهرسازی تهیه و به موقع اجرا می گذارد می باشد.»
  • دستورالعمل مورد نظر تحت عنوان «دستورالعمل اجرائی مواد یک و چهارده آئین نامه قانون زمین شهری» به شماره 3700/1 و به تاریخ 67/5/2به مراجع اجرایی در وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ شده است. در دستورالعمل اجرایی تشخیص عمران و تعیین نوع زمین به کمیسیونی موصوف به کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری محول شده است.
  • عدم قابلیت تملک مساوی است با مالیت نداشتن و عدم امکان فروش که اگر عقد محقق شده بین فروشنده و خریدار از جمله عقود معاوضی مثل بیع باشد این وضعیت موجب بطلان عقد می شود و درخواستی که طرف باید بدهد درخواست بطلان عقد است و نه انفساخ.
  • پس نتیجتا نحوه انحلال معامله باید ناظر بر بطلان عقد باشد نه ناظر بر انفساخ.
  • اگر خریدار از اوصاف و وضعیت زمین مطلع باشد با توجه به اینکه همیشه امکان رفع مشکل موات بودن زمین وجود دارد و یا به این دلیل که خود با علم و اطلاع اقدام به خرید نموده است به خصوص اگر معامله در قالب عقود غیر معوض یا مسامحی مثل صلح واقع شده باشد از نظر نگارنده عقد صحیح است و قابلیت اعمال حق فسخ یا بطلان وجود ندارد.
  • ماده 1 قانون نحوه واگذاری و احیای اراضی مصوب 58/6/25شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران: انواع اراضی به شرح ذیل تعریف می‌‌گردد:

الف- اراضی موات: زمین‌هایی است که سابقه احیا و بهره برداری ندارد و به صورت طبیعی باقی مانده است.

ب- اراضی دایر: زمین‌هایی است که سابقه احیا دارد و به علت اعراض و عدم بهره برداری برای مدت 5 سال بدون عذر موجه متروک مانده و یا بماند.

  • هم چنین قانون زمین شهری (مصوب 66/6/22مجلس شورای اسلامی) مقرر می دارد:

ماده3- اراضی موات شهری زمین‌هایی است که سابقه عمران و احیا نداشته باشد: زمین‌های مواتی که علیرغم مقررات قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری بدون مجوز قانونی از تاریخ   1358/4/5به بعد احیا شده باشد همچنان در اختیار دولت است.

ماده 4- اراضی بایر شهری زمین‌هایی است که سابقه عمران و احیا داشته و به تدریج به حالت موات برگشته اعم از اینکه صاحب مشخصی داشته یا نداشته باشد.

 


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص قراردادها

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.