ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 مهر 1400

 تحویل مورد اجاره بعد از انقضاء مدت

درمرداد ماه امسال خانه تحت اجاره را تخلیه نمودم وهمانروز نیز اظهار نامه ارسال کردم جهت تحویل و تا امروز طفره رفته و ودیعه را نداده.خانه خالیه و کلید در دست من هست.تکلیف من چیه و چکار باید بکنم؟ ممنون از کمکتان

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1597

چگونگی تحویل مورد اجاره پس از انقضاء مدت و تخلیه

  • در عقد اجاره، منفعت به طور موقت برای مستاجر ایجاد می‌شود؛ بنابراین پس از پایان مدت اجاره مستاجر وظیفه دارد که عین مستاجره را تخلیه و تسلیم موجر کند.
  • در صورتی هم که مالک در پایان مدت اجاره ، تخلیه ملک را از مستاجر نخواهد در حکم غاصب تلقی نخواهد شد و مستاجر در این حالت مأذون خواهد بود نه غاصب؛ با عنایت به ماده ۵۰۱ قانون مدنی ، سکوت موجر را دلیل بر رضایت او بر ادامه انتفاع شمرده است؛ نتیجتا به طور کلی در هر مورد که پس از مدت اجاره به تصرف ادامه داده شود، اجرت المثل باید دریافت شود مگر به اجازه مالک به استیفای مجانی.( ماده ۴۹۴ قانون مدنی )
  • پس باید گفت که حتی اگر مبلغ ودیعه یا همان پول پیش هم به شما مسترد نشده باشد هم شما مکلف به تخلیه ملک پس از انقضای مدت اجاره هستید.
  • پس در ابتدا باید ملک را تخلیه کنید و سپس به مراجع قضایی ذی ربط  مراجعه کنید که خوشبختانه این اتفاق رخ داده است.سپس با مراجعه به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک ، پس از ارائه دادخواست و با هماهنگی مستاجر،اگر ملک استیجاری تخلیه شده باشد که خوشبختانه شده  است، عضو شورای حل اختلاف مراتب را صورتجلسه کرده و به اجرای احکام تحویل می‌دهد.سپس شما می‌توانید کلید منزل را به شورا تحویل دهید و پس از آن مراتب تحویل ملک به شورا را طی اظهارنامه ای تنظیم کرده و منتظر اقدام موجر باشید. درصورتیکه اقدامی توسط موجر مشاهده نکردید، مباردت به أقامه دعوای حقوقی علیه موجر با تنظیم دادخواست 
  • مطالبه خسارت ضرر و زیان کنید. هنگام تنظیم دادخواست در ستون خواسته باید ضمن مطالبه وجه قرض الحسنه یا ودیعه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه را نیز از موجر بخواهید که در صورت موفقیت شما در دعوی دادگاه موجر را ضمن محکومیت به پرداخت وجه قرض الحسنه یا پول رهن وی را به پرداخت خسارت دیکر از زمان طرح دعوا تا زمان صدور حکم قطعی و اجرای آن محکوم می نماید؛ که در تبصره ۲ ماده ۵۱۵ و ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی هم پیش بینی شده است.

 

 

مواد قانونی قابل استناد - تخلیه عین مستاجره

ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی

خواهان حق دارد ضمن تقدیم دادخواست یا در اثنای دادرسی و یا به طور مستقل جبران خسارات ناشی از دادرسی یا تاخیر انجام تعهد یا عدم انجام آن را که به علت تقصیر خوانده نسبت به اداء حق یا امتناع از آن به وی وارد شده یا خواهد شد، همچنین اجرت المثل را به لحاظ عدم تسلیم خواسته یا تاخیر تسلیم آن از باب اتلاف و تسبیب از خوانده مطالبه نماید. خوانده نیز می تواند خسارتی را که عمدا از طرف خواهان با علم به غیر محق بودن در دادرسی به او وارد شده از خواهان مطالبه نماید. دادگاه در موارد یادشده میزان خسارت را پس از رسیدگی معین کرده و ضمن حکم راجع به اصل دعوا یا به موجب حکم جداگانه محکوم علیه را به تادیه خسارت ملزم خواهد نمود. در صورتی که قرارداد خاصی راجع به خسارت بین طرفین منعقد شده باشد برابر قرارداد رفتار خواهد شد.
تبصره - ۱ در غیر مواردی که دعوای مطالبه خسارت مستقلا یا بعد از ختم دادرسی مطرح شود مطالبه خسارتهای موضوع این ماده مستلزم تقدیم دادخواست نیست.
تبصره - ۲ خسارت ناشی از عدم النفع قابل مطالبه نیست و خسارت تاخیر تادیه در موارد قانونی قابل مطالبه می باشد.


ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی

در دعاویی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبه کار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر اینکه طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند.


ماده ۴۹۴ قانون مدنی

عقد اجاره به محض انقضاء مدت بر طرف میشود و اگر پس از انقضاء آن مستاجر عین مستاجره را بدون اذن مالک مدتی در تصرف‌ خود نگاه دارد موجر برای مدت مزبور مستحق اجرت‌المثل خواهد بود اگر چه مستاجر استیفاء منفعت نکرده باشد و اگر با اجازه مالک در تصرف نگه دارد وقتی باید اجرت‌المثل بدهد که استیفاء منفعت کرده باشد مگر اینکه مالک اجازه داده باشد که مجاناً استفاده نماید.


ماده ۵۰۱ قانون مدنی

اگر در عقد اجاره مدت بطور صریح ذکر نشده و مال‌الاجاره هم از قرار روز یا ماه یا سالی فلان مبلغ معین شده باشد اجاره برای یک روز یا یک ماه یا یک سال صحیح خواهد بود و اگر مستاجر عین مستاجره را بیش از مدتهای مزبوره در تصرف خود نگاه دارد و موجر هم تخلیه ید او را‌ نخواهد موجر به موجب مراضات حاصله برای بقیه مدت و به نسبت زمان تصرف مستحق اجرت مقرر بین طرفین خواهد بود.

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص تخلیه و اجاره

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.