ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 آبان 1400

 داوری در طلاق و ضمانت اجرای عدم تعیین داور

همسر بنده (زوجه) درخواست طلاق داده در دادگاه خانواده،دادگاه پرونده را به داوری ارجاع داده ، اگر در مدت زمان تعیین شده توسط دادگاه داور معرفی نکنم چه میشود و اصلا منظور از داوری در طلاق چیست و چه فایده ای دارد و برای چه انجام می شود ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 6272

 

پاسخ – اگر در طلاق داور معرفی نشود چه می شود ؟

  • به طور کلی طلاق به معنای پایان قانونی ازدواج و جدایی زوجین از یکدیگر می باشد. هنگامی که زوجین یا یکی از آن ها درخواست طلاق می دهد، در مرحله اول هدف دادگاه با توجه به اصول 10 و 21 قانون اساسی، ایجاد و برقراری صلح و سازش بین زوج و زوجه و جلوگیری از طلاق و جدایی آن ها می باشد.
  • در صورت ناتوانی در ایجاد و برقراری صلح و سازش بین زوجین توسط دادگاه خانواده، بحث داوری در طلاق موضوعیت پیدا می کند و مطابق با هدف قانونگذار، دادگاه موظف است این امر را به داوری ارجاع دهد و قرار ارجاع به داوری را صادر نماید.
  • پس از صدور قرار ارجاع به داوری توسط دادگاه، زوجین مکلف می باشند که هر کدام داور مورد نظر خود را به دادگاه معرفی نمایند البته باید به این موضوع توجه داشت که قانونگذار برای داوران در این خصوص شرایطی را ازجمله تاهل،دارای حداقل 40 سال سن، مسلمان بودن و موارد دیگر در نظر گرفته است که زوجین در خصوص انتخاب داوران می بایست به این شرایط دقت نمایند.
  • همچنین بهتر است زوجین افرادی را برای داوری انتخاب نمایند که داری اطلاع کافی و مورد نظر در رابطه با زندگی مشترک آن ها باشند.
  • در خصوص داوران انتخاب شده توسط زوجین باید به این نکته اشاره نمود که آنان می بایست طی لایحه ای خود را به دادگاه معرفی نمایند و شرایط و صلاحیتی که قانونگذار برای داوران در نظر گرفته است باید توسط دادگاه صالح احراز گردد و در صورتی که داوران انتخاب شده شرایط لازم را دارا نباشند، دادگاه از انتخاب آن ها برای اقدام به داوری در خصوص قضیه طلاق خود داری می نماید.
  • نکته قابل توجه دیگر در خصوص داوری در طلاق این است که داوران می بایست حداقل دو جلسه داوری با حضور زوجین برگزار نمایند و سعی در ایجاد و برقراری صلح و سازش بین زوج و زوجه نمایند البته در صورتی که یکی از زوجین در این جلسه شرکت ننماید نیز از نظر قانونگذار منع و نقصی در جلسه داوری بوجود نمی آید.
  • باید توجه داشت که نظری که داوران پس از جلسه داوری می دهند برای دادگاه الزام آور نمی باشد و اصل، نظر خود دادگاه می باشد لذا در خصوص فلسفه وجود و فایده داوری می توان گفت که هدف قانونگذار در پیش بینی موضوع داوری در طلاق، ایجاد و برقراری صلج و سازش بین زوجین و عمل به اهداف اصول 10 و 21 قانون اساسی می باشد.
  • در خصوص ضمانت اجرای عدم تعیین داور توسط زوجین باید گفت در صورتی که زوجین توانایی انتخاب و معرفی داوران خود را نداشته باشند، این وظیفه به دادگاه محول می گردد و دادگاه به نیابت از زوجین، داوران صالح را انتخاب می نماید.
  • حال این سوال مطرح می شود که اگر دادگاه نیز توانایی و شرایط انتخاب داوران صالح برای داوری در طلاق را نداشته باشد آیا می تواند بدون نیاز به نظر داوری، رای خود را صادر نماید؟ با توجه به نظریه اداره کل حقوقی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال باید گفت که ارجاع به داوری در طلاق امر مهمی می باشد و دادگاه نمی تواند از این موضوع صرف نظر نماید و در صورتی که داوری چه توسط زوجین و یا توسط دادگاه معرفی نشوند دادگاه می بایست این دادخواست را رد نماید.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص داوری در طلاق و ضمانت اجرای عدم تعیین داور

♦  در پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که تعریف و فایده داوری در طلاق در مطالب فوق گفته شد و همچنین در خصوص عدم معرفی داور اشاره شد که از آنجایی که این بحث در رویه فضایی مهم می باشد دادگاه می تواند شخص یا اشخاصی را برای داوری در طلاق مشخص نماید و حتی حقوق و مزدی را برای آنان در نظر بگیرد که زوجین می بایستی آن را پرداخت نمایند و در صورتی که خود دادگاه نیز نتوانست شخص یا اشخاصی را برای این امر انتخاب کند ممکن است این دادخواست رد شود.

♦  همچنین مهلتی که قانونگذار برای زوجین در خصوص تعیین داوران در نظر گرفته است بیست روز می باشد.

 

 

 

مستندات قانونی - داوری در طلاق و عدم تعیین داور

اصل 10 قانون اساسی

از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.

اصل 21 قانون اساسی

دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و امور زیر را انجام دهد:
۱- ایجاد زمینه‏‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او.
۲- حمایت مادران، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند، و حمایت از کودکان بی‌سرپرست.
۳- ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده.
۴- ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی‌سرپرست.
۵- اعطای قیمومت فرزندان به مادران شایسته در جهت غبطه آنها در صورت نبودن ولیّ شرعی.

ماده 1133 قانون مدنی

 مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.
تبصره- زن نیز می تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (۱۱۱۹)، (۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

ماده 11 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده

داوری در این قانون تابع شرایط مندرج در قانون آیین دادرسی مدنی نمی باشد

ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده

پس از صدور قرار ارجاع امر به داوری هر یک از زوجین مکلف است ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ قرار، داور خود را که دارای شرایط مقرر در ماده ۲۸ قانون باشد، به دادگاه معرفی کند

ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده

مهلت اعلام نظر داوران توسط دادگاه تعیین خواهد شد. دادگاه می تواند در صورت درخواست داوران یا یکی از آنها و احراز ضرورت، مهلت را تمدید نماید

ماده ۱۴ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده

 داوران موظفند با تشکیل جلسه یا جلسات متعدد با حضور زوجین و در صورت امتناع بدون حضور زوجین یا یکی از آنان در جهت رفع اختلاف و اصلاح ذات البین تلاش کنند و نتیجه را در مهلت مقرر به دادگاه اعلام نماید.

ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده

چنانچه داوران یا یکی از آنان درخواست حق الزحمه داوری کند دادگاه حق الزحمه متناسبی برای وی تعیین و با رعایت ماده ۵ قانون، دستور دریافت آن را از متقاضی صادر خواهد کرد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داد شده توسط کارشنای حقوقی ما 

 

راههای تماس و ارتباط با وکیل متخصص دعاوی خانواده و طلاق

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.