ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: دوشنبه 17 آبان 1400

 نحوه اطلاع از شکایت، دادخواست و شروع یک دادرسی

چه راه هایی وجود دارد تا مطلع شویم و اطمینان پیدا کنیم که علیه ما دعوا و شکایتی طرح شده و به جریان افتاده است ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3922

پاسخ – راه های اطلاع از وجود یک شکایت و ادعا علیه ما چیست ؟

1-  ثبت نام در سامانه ثنا

  • با ثبت نام در این سامانه با ارائه کد ملی خود از اینکه کسی از شما شکایت کرده است یا خیر مطلع شوید.
  • چون ممکن است برخی مواقع متشاکی عنه مجهول العنوان باشد و برای همین متوجه نشود که از او شکایت شده است.از سال 1395 و با ایجاد سامانه ابلاغ ثنا این امر الکترونیکی شد.
  • پس از ثبت شدن هر ابلاغیه در سامانه ابلاغ قوه قضاییه ، یک پیامک به فرد مخاطب ارسال می شود و از او می خواهد ابلاغیه خود را ظرف مدت زمان خاصی مطالعه و بر روی آن اقدامات لازم را صورت دهد که در ادامه به نحوه کار این فرآیند آشنا خواهید شد.
  • بنابراین شما با ثبت نام در سامانه ثنا به راحتی می توانید استعلام شکایت را به راحتی انجام دهید.
  • با ایجاد سامانه قضایی ثنا می توان گفت تمامی ضعف های شیوه های سنتی برطرف شد.
  • بعد از این که دعوایی در دادگستری مطرح شد به منظور اطلاع از شکایت ، اولین دستور قضایی که در مورد آن صادر می‌شود، ابلاغ است.
  • ابلاغیه ها در حقیقت نامه های رسمی دادگستری هستند که برای احضار افراد به دادگاه، درخواست حضور در دادگاه، اعلام آرای نهایی و تجدید نظر و ... استفاده می شوند.
  • می‌توان اجرای عدالت و احقاق حق در دادگاه‌ها را موکول به اجرای صحیح ابلاغ دادخواست و ضمایم آن به دو طرف دعوی دانست. در حقیقت شعب دادگستری با ابلاغ کردن دستورات به افراد، پرونده های قضایی را به جریان می اندازند.

2-  مراجعه مستقیم به دفتر خدمات الکترونیک قضایی

  • در این روش به نزدیکترین دفتر خدمات قضایی مراجعه و با ارائه کارت ملی و اطلاعات شناسنامه ای و آدرس و شماره تلفن و کدپستی و اخذ امضای الکترونیک توسط دفتر، در سامانه ثبت نام الکترونیک جهت ابلاغ اوراق قضایی ثبت نام انجام شده و پس از آن می توان نسبت به طرح دعوا اقدام کرد. 
  • امروزه آمادگی الکترونیک مردم و نیز ارتقای سطح دسترسی آنان به امکانات و تسهیلات فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به گذشته، امکان کاهش مراجعات مردم به مراجع قضایی را تسهيل نموده است و آنها می توانند جهت طرح دعوا بدون مراجعه به محاکم یا دادسراها به صورت الکترونیکی و به دو طریق اقدام نمایند:

1- درگاه خدمات الکترونیکی: در این روش مراجعه کننده پس از ورود به درگاه خدمات الکترونیک قضایی (به آدرس: www.adliran.ir) جهت ثبت دادخواست/شکواییه اقدام می نماید و پس از تکمیل اطلاعات مورد نظر کد رهگیری دریافت نموده و به نزدیکترین دفتر خدمات قضایی مراجعه می نماید پس از احراز هویت ، ارائه مدارک و منضمات و پرداخت هزینه های مربوطه دادخواست یا شکواییه به مرجع صالح ارسال می گردد.

2- دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: در این روش مراجعه کنندگان پس از انتخاب نزدیکترین دفتر خدمات قضایی با ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز دادخواست/شکواییه خود را طرح می نمایند. متصدی دفتر، مدارک و اطلاعات مربوط را از شخص دریافت کرده و به طور مثال در بخش «ثبت دادخواست جدید»، اطلاعات مربوط به موضوع خواسته و بهای آن، مشخصات کامل خواهان، خوانده، وکیل/ نماینده (در صورت وجود)، متن دادخواست را ثبت می نماید.

پس از وارد نمودن تمامی اطلاعات فوق الذکر و محاسبه هزینه دادرسی متصدی دفتر از دادخواست نهایی شده، چاپ تهیه نموده و به تایید شخص می-رساند و پس از پرداخت هزینه دادرسی به مرجع قضایی صالح رسیدگی کننده به دادخواست، ارسال می نماید.

 

3- مراجعه به حضوری به حوزه قضایی

  در مرحله سوم که گویا قدیمی ترین شیوه اطلاع از شکایت و روند دادرسی محسوب می شود، مراجعه مستقیم به دادسرا یا حوزه قضایی محل اقامت است که با ارائه مدارک شناسایی، به شعبه ای که پرونده شما در حال رسیدگی یا صدور رای است راهنمایی می شوید.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - اطلاع از شکایت

ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری
استفاده از سامانه‏ های (سیستم های) رایانه‏ ای و مخابراتی، از قبیل پیام نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضائی و همچنین نیابت قضائی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.
تبصره- شرایط و چگونگی استفاده از سامانه‏ های رایانه‏ ای و مخابراتی موضوع این ماده بر اساس آیین‏ نامه‏ ای است که ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری تهیه می شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‏ رسد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


ماده ۱۷۶ قانون آیین دادرسی کیفری
قوه قضائیه می تواند ابلاغ اوراق قضائی را به بخش خصوصی واگذار کند. چگونگی اجرای این ماده به موجب آیین‏ نامه‏ ای است که ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزرای دادگستری و ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه می شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‏ رسد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.