ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 17 مهر 1400

 امکان شکایت کلاهبرداری و تدلیس در معامله‌ خودرو

من با شخصی خودرو معاوضه کردم و بعد از معاوضه متوجه شدم که خودرو تعويضی دارای معایب زیادی است که فروشنده پنهان کرده و بعد از رای کارشناسی تایید شد که بنده صد میلیون خسارت دیده ام، اما فروشنده میگوید چون من در قولنامه دستی نوشته ام قطعی تو هیچ کاری نمیتوانی بکنی، آیا می توانم شکایت کلاهبرداری و تدلیس در معامله طرح کنم ؟ آیا رای به نفع من  صادر میشود؟ 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2915

شکایت کلاهبرداری خوردو

  • ضابطه اصلی اعمال خیار عیب وجود عیبی است که بعد از معامله آشکار می شود.زیرا در هنگام معامله به طور ضمنی طرفین پذیرفته اند که کالای سالم مبادله کنند. قانونگذار در صورت وجود عیبی در هنگام معامله که مسبوق است خیار عیب را برای خریدار در نظر گرفته است.
  • قانون مدنی به طور دقیق عیب را تعریف نکرده است و قضاوت را به عهده عرف گذاشته است. و بستگی به کالای مورد معامله دارد. مثلا کالایی که مورد معامله قرار میگیرد ممکن است نو باشد یا دست دوم. پس مفهوم عیب در این دو نوع کالا متفاوت است.ماده 426 قانون مدنی هم تعریف عیب را به عهده عرف گذاشته است.
  • برای اعمال خیار عیب چند شرط لازم است:

1- عیب باید مخفی باشد. عیب زمانی مخفی است که در هنگام عقد عالم به آن نبوده باشند اعم از اینکه عیب واقعا پنهان باشد یا آشکار باشد و مشتری به آن توجه نداشته باشد. اما این سخن کمی با عدالت ناسازگار است و در صورتیکه عیب آشکار بوده است و مشتری بی توجهی کرده است نباید فروشنده را مسئول دانست و بدین جهت نباید حق فسخ معامله برای مشتری قائل شد. نکته دیگر ماده 424 قانون مدنی است که در صورت آشکار بودن عیب هم حق فسخ معامله برای مشتری در نظر گرفته است که ای نظر قابل ایراد است و در صورتیکه عالم به عیب باشد با آگاهی اقدام به ضرر خود کرده است و حق فسخ نخواهد داشت.(این نظر با اصل استثنایی بودن خیارات و عدم تفسیر موسع هم سازگاری دارد.)

2- عیب باید در حین عقد موجود باشد. نسبت به عیوبی که بعد از عقد پدید می آید فروشنده مسئولیتی نخواهد داشت. شعبه 21 دیوان عالی کشور در رای شماره 762 مورخ 1366/12/3 وجود عیب بعد از معامله در مال مورد معامله  که به دلیل ماندن در انبار خریدار معیوب شده بود مطرح شد و دادگاه رای بر بی حقی خواهان داده است. در رای شماره 1597 شعبه 4 دیوان عالی کشور مورخ 1329/10/5 تصریح میکند که صرف وجود عیب هر گاه در زمان عقد محرز نباشد موجب خیار نیست و مشتری باید وجود عیب را حین عقد اثبات کند.

  • اما در مورد تعیین ارش باید گفت که  اینکه به نظر بعضی از علمای حقوق خیار عیب شامل ارش هم میشود و صرفا ناظر به حق فسخ نیست و در صورتیکه عملی مثل تاخیر در اعمال خیار عیب باعث سقوط آن شود (خیار عیب فوری است-ماده 435 قانون مدنی-) ارش هم ساقط می شود؛ برخی دیگر از علمای حقوق معتقدند که حق فسخ ماهیتی جدا و متمایز از ارش دارد و در صورت اسقاط خیار به هر شیوه (چه ارادی مثل درج شرط اسقاط کافه خیارات و چه قهری مثل تاخیر در اعمال خیار ارش ثابت است .
  • در مواردی که خریدار و فروشنده قصد معامله ای را دارند که هنوز مقدمات آن فراهم نشده است و تعهد می‌کنند معامله را در مهلت خاص با شرایط تعیین شده طبق تراضی طرفین انجام دهند..سندی را که به این منظور تنظیم می‌کنند وعده بیع یا قولنامه می نامند. قولنامه مانند سایر اسناد برای ایجاد تعهد تنظیم شده و در دادگاه معتبر است زیرا در آن طرفین را ملزم به اجرای تعهد می‌کند و طبق ماده ۱۰ قانون مدنی چنین قراردادی نافذ و صحیح است.
  • اصل استحکام قراردادها و اصل لزوم وفای به عهد اقتضا می کند که قرارداد لازم الاتباع و پابرجا باشد و طرفین به عهد خود وفا کنند.  تنظیم قرارداد در دفاتر اسناد رسمی از شرایط صحت قرارداد  تلقی نمی شود که اشخاص بخواهند قرارداد را باطل تلقی کنند و به مفاد آن عمل نکنند.
  • اما در مورد خیار تدلیس هم باید چند نکته در نظر گرفته شود: اول اینکه خیار تدلیس عبارت است از نمایاندن صفت کمالی برای مال که وجود ندارد مثلا یک ماشین فرسوده ای که با رنگ کردن آن بخواهند آن را نو جلوه دهند و بدین طریق بخواهد خریدار را فریب دهد حتی سکوت عمدی طرف معامله هم تدلیس به شمار می اید. ماده ۴۳۸ قانون مدنی اعم از عملیات منفی و مثبت است و شامل سکوت در مقام بیان می‌شود.
  • خیار تدلیس هم مانند خیار عیب بعد از علم به آن فوری است یعنی دارنده حق استفاده از خیار باید در کوتاهترین زمان از آگاهی تدلیس که عرفا لازم است قرارداد را فسخ کند و گر نه خیار او ساقط خواهد شد.
  • اما به عنوان سخن پایانی باید گفت که خیار عیب و تدلیس معنی بسیار نزدیکی بهم دارند و هر دو خیار امکان اثبات را دارند چه بسا فروشنده عیب را به قصد فریب خریدار پنهان کرده باشد. نتیجتا باید گفت نوعی رابطه عموم و خصوص من وجه بین این دو خیار حاکم است.

 

مواد قانونی قابل استناد  - کلاهبرداری و تدلیس در معامله

ماده ۴۲۶ قانون مدنی

تشخیص عیب بر حسب عرف و عادت می شود وبنابراین ممکن است بر حسب ازمنه و امکنه مختلف شود.


ماده ۴۲۴ قانون مدنی

عیب وقتی مخفی محسوب است که مشتری در زمان بیع عالم به آن نبوده است اعم از اینکه این عدم علم ناشی از آن باشد که عیب ‌واقعاً مستور بوده است یا اینکه ظاهر بوده ولی مشتری ملتفت آن نشده است.


ماده ۴۳۵ قانون مدنی

خیار عیب بعد از علم به آن فوری است.


ماده ۱۰ قانون مدنی

قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.


ماده ۴۳۸ قانون مدنی

تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.