ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 20 فروردین 1401

 امکان گرفتن پاسپورت زن برای شرکت در سمینار و کنفرانس علمی 

با توجه به تحصیل دخترم در رشته پزشکی تخصص رادیولوژی، و اینکه در قباله ازدواج حق تحصیل و محل سکونت و اشتغال به خانم داده شده است.جهت شرکت در کنفرانس بین المللی علمی نیاز به پاسپورت دارد و همسرش ممانعت میکند.آیا امکان گرفتن پاسپورت بدون رضایت شوهر از طریق رای دادگستری پاسپورت بگیرد ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 284

پاسخ – آیا می شود برای شرکت در سمینار بدون رضایت شوهر پاسپورت گرفت ؟

  • به موجب ماده یک قانون گذرنامه، گذرنامه سندی است که از طرف ماموران صلاحیتدار دولت مذکور در این قانون برای مسافرت اتباع ایران به خارج و یا اقامت در خارج و یا مسافرت از خارج به ایران داده می‌ شود.
  • نظام حقوقی ايران، موافقت زوج جهت خروج زوجه از كشور را در بند 3 ماده 18 قانون گذرنامه مصوب 1351 ضروری شناخته است:
  • برای اشخاص زير با رعايت شرايط مندرج در اين ماده گذرنامه صادر ميشود:

... 3 - زنان شوهردار ولو كمتر از 18 سال تمام با موافقت كتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه.

  • همچنین طبق ماده 19 در صورتی که موانع صدور گذرنامه بعد از صدور حادث شده يا كسانی كه به موجب ماده 18 صدور گذرنامه موكول به اجازه آنان است از اجازه خود عدول كنند، از خروج دارنده گذرنامه جلوگيری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد شد.
  • لازم به ذکر است منظور از موافقت كتبی شوهر، ثبت موافقتنامه او تحت عنوان گواهی امضاء در دفترخانه ثبت اسناد و با احراز هويت وی توسط دفترخانه است. ازاين رو موافقت شفاهی يا اجمالی شوهر به لحاظ حقوقی براي صدور گذرنامه كفايت نميكند. 
  • در این ماده یک استثنا برای خروج از کشور زن شوهردار بدون رضایت شوهر پیش بینی گردیده است و آن هم موارد اضطراری است.
  • مقصود از موارد اضطراری، اعم از اضطرار شرعی، عقلی و عرفی است. برای مثال از جمله موارد اضطراری در اين بند از قانون، سفر به حج واجب است كه در صورت احراز استطاعت زن و تعلق گرفتن وجوب حج به وی در شرايطی كه با عدم موافقت با خروج از كشور توسط شوهر مواجه گردد، به حكم شرعی (وجوب تمكين خاص) اخلال وارد ميشود.
  • همچنين شركت زن در مسابقات ورزشی، المپيادها، همايش های علمی، فرهنگی، اقتصادی به نمايندگی از طرف جمهوری اسلامی كه در اين بند از ماده قانون مذكور بيان نشده كه در بسياري از موارد، مصداق اضطرار عقلی و عرفی است كه در صورت اخلال به آن، به اهداف عقلی و عرفی جمهوری اسلامی اخلال وارد می گردد. 
  • منظور از اجازه دادستان اعلام موافقت كتبی از سوی شخص دادستان به اداره گذرنامه جهت صدور گذرنامه زن برای عزيمت به خارج از كشور است. البته باید توجه داشت که پیش از اجازه در موارد اضطرار آنچه به عهده دادستان است، احراز تحقق اضطرار است.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص گرفتن پاسپورت زن برای شرکت در سمینار و کنفرانس علمی

♦  در پاسخ به پرسش شما در خصوص امکان گرفتن پاسپورت زن برای شرکت در سمینار و کنفرانس علمی باید گفت قانونگذار شرط اجازه ی دادستان برای خروج از کشور زن شوهردار بدون رضایت زوجه را اضطرار قرار داده است. اضطرار نسبت به افراد مختلف، متفاوت است. ازاين رو ميتوان گفت اضطرار ضابطه ای شخصی دارد.برای مثال مواردی كه موجب تحقق اضطرار برای زنان در شرايط مختلف ميشود، متفاوت است.  زنی كه در منصب استاد دانشگاه يا مدير مركزی مهم قرار گرفته است، ممكن است با عدم اجازه شوهر به خروج از كشور، دچار ضررهای مادی و معنوی جبران ناپذيری شود كه برای نمونه زحمات تمام عمرش به هدر رود در حالی که عدم اذن خروج به زنی كه برای تفريح قصد سفر به خارج از كشور را دارد، خللی به زندگی او وارد نكند. 
♦  بنابراین، تشخیص اضطراری بودن این سفر برای دختر شما برعهده ی دادستان می باشد و نمی توان بطور قطع گفت که اجازه برای او صادر می گردد یا خیر. 

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانون گذرنامه - اخذ پاسپورت زن

ماده ۱ قانون گذرنامه
گذرنامه سندی است که از طرف ماموران صلاحیتدار دولت مذکور در این قانون برای مسافرت اتباع ایران به خارج و یا اقامت در خارج و یا مسافرت از خارج به ایران داده می‌شود.
ماده ۲ قانون گذرنامه
اتباع ایران برای خروج از کشور و یا اقامت در خارج و یا مسافرت از خارج به ایران باید تحصیل گذرنامه نمایند.صدور گذرنامه منوط به ارائه اسنادی است که هویت و تابعیت ایرانی تقاضاکننده را ثابت نماید.اسناد مزبور به موجب آیین‌نامه اجرائی این قانون تعیین خواهد شد.
ماده ۳ قانون گذرنامه
خروج از کشور بدون ارائه گذرنامه یا مدارک مسافرت مذکور در این قانون ممنوع است.
ماده ۱۸ قانون گذرنامه
برای اشخاص زیر با رعایت شرایط مندرج در این ماده گذرنامه صادر می‌شود:
۱ (اصلاحی ۱۳۸۰/۳/۲۳) - اشخاصی که کمتر از ۱۸ سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت می‌باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان.
۲- مشمولین وظیفه عمومی با اجازه کتبی اداره وظیفه عمومی.
۳- زنان شوهردار و لو کمتر از ۱۸ سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است.زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانی که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند از شرط این بند مستثنی می‌باشند.
ماده ۱۹ قانون گذرنامه
در صورتی که موانع صدور گذرنامه بعد از صدور آن حادث شود یا کسانی که به موجب ماده ۱۸ صدور گذرنامه موکول به اجازه آنان است از اجازه خود عدول کنند از خروج دارنده گذرنامه جلوگیری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد شد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.