ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 10 آذر 1399
نمونه لایحه دفاعیه -دفاع از اتهام  و جرم جعل

 نمونه لایحه دفاعیه -دفاع از اتهام و جرم جعل

جرم جعل سند معمولاً مقدمه جرم دیگری است تحت عنوان استفاده از سند مجعول.جعل سند از جمله جرایم علیه امنیت جامعه دسته بندی شده است.البته ممکن است جعل را در دسته جرایم علیه اموال و مالکیت هم قرار داد ولی با عنایت به اینکه در وقوع جرم جعل، بردن مال ضرورت و خصوصیت ندارد قرار گرفتن آن در دسته اول صحیح تر به نظر می رسد.در یک تعریف کلی و عمومی جعل سند عبارت است از اینکه فردی با ساختن یک سند جدید و یا با دست بردن در یک سند قدیمی اقدام به تغییر محتوای آن به نفع خود یا دیگری و بر علیه فرد دیگر بنماید.اگر از آن سند استفاده هم بکند و سند موضوع جعل را به شخصی ارائه دهد عمل اخیر وی نیز خود جرم مستقلی است تحت عنوان استفاده از سند مجعول یا سند جعلی.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 18269

 

لایحه دفاعیه - دفاع از اتهام جعل

«بسمه تعالی»

بازپرس محترم شعبه 3 دادسرای جرایم پولی بانکی (ناحیه 36 تهران )

باسلام

احتراماً درخصوص پرونده به شماره بایگانی ..... مراتب را به شرح به استحضار عالی می رساند ؛

1- مستنداً به ماده 523 قانون مجازات اسلامی جرم جعل تعریفی دارد به این شرح که، می بایستی اقدامات مصرحه با قصد تقلب صورت گرفته باشد این در حالی است که در پرونده مزبور هیچ ضرری متوجه هیچ شخصی نگردیده است و بنده به هنگام مراجعه آقای حمیدرضا ...... به جهت وجود نسبت دوستی خانوادگی  و به جهت اینکه فی مابین آقای حمیدرضا ....... و شاکی (خانم سهیلا .......) رابطه زوجیت وجود داشته و از اقدام همسر خود جهت افتتاح حساب مطلع و آگاه است در جهت کمک به ایشان صرفاً جهت پر کردن فرم افتتاح حساب اقدام نموده ام و افتتاح حساب در باجه دیگری و نزد همکار دیگری انجام شده است.

​​2- همانطور که ذکر شد، شاکی از همان ابتدای امر از افتتاح حساب جاری به نامشان و صدور دسته چک علم و اطلاع داشتند کما اینکه سالیان سال از همان دسته چک صادره، برای خریدها و معاملات مالی مختلف چک صادره شده و همگی چکها نیز وصول گردیده و هیچ کدام منتهی به تضییع حقی از کسی نشده است و در نتیجه هیچ گونه ضرری متوجه شخصی نشده است و حق مالی از شخصی تضییع نگردیده است و اینجانب از این حساب هیچگونه استفاده ننموده ام و تمامی چکها توسط همسر ایشان آقای حمیدرضا ..... امضاء و استفاده گردیده است.

3- شاکی محترم و آقای حمیدرضا ........ در حال حاضر مشکل و اختلافات فراوان و متعددی درخصوص مسائل خانوادگی دارند و هم اکنون شاکی علی رغم علم و اطلاعشان از همان ابتدا، با طرح این شکایت علیه بنده در پی تحت فشار قراردادن همسر خود می باشند و شکایات و دعاوی متعددی نیز علیه آقای حمیدرضا .... طرح نموده اند و از آن جمله دادخواست مطالبه یکصدو ده عدد سکه تمام بهار آزادی از کل مهریه مافی القباله شان می باشد.(به پیوست شماره پرونده ... دادگاه خانواده شعبه 276)

4- بنده دارای 22 سال سابقه کار هستم و در تمام طول دوران اشتغال خویش با مسئولیت هر چه تمامتر و با وظیفه شناسی کامل کلیه وظایف کاری خود را صورت داده ام و چه در طول دوران اشتغال و حتی در طول دوران حیات نیز هیچ گاه تخلف حرفه ای و انظباطی یا جرم عمومی انجام نداده ام و با خلوص نیت و حسن نیت تکالیف و وظایف شغلی و انسانی  خود را انجام داده ام.

5- یکی از ارکان تحقق جرم جعل وجود سوءنیت است این در حالی است که بنده به هیچ عنوان سوءنیت نداشته و در تمامی مراحل تحقیق کاملاً صادقانه و با راستگویی تمام  ماوقع را تشریح کرده و با قاضی همکاری کرده ام و تمام واقعیت را بیان نمودم و بدون هیچ پرده پوشی و صحنه سازی کل جریان امر را توضیح داده ام و به هیچ وجه قصد مجرمانه در تقلب و بردن مال غیر نداشته ام و اشتباه غیر عمد خود را پذیرفته ام.

6- نظر به اینکه از تاریخ اقدام بنده تا تاریخ آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی بیش از 8 سال سپری شده است و انقضاء این موعد سبب می شود عمل صورت پذیرفته تحت شمول مرور زمان مقرر در ماده 105 قانون مجازات اسلامی قرار گیرد.

فلذا با عنایت به مراتب مطروحه و مستنداً به کلیه دلایل و مدارک ابرازی و نظر به مساعدت و همکاری اینجانب در کلیه مراحل تحقیق و نظر به عدم سوءنیت از سوی اینجانب تقاضای صدور قرار منع تعقیب از محضرعالی مورد استدعاست.

باتشکر و تجدید احترام     

مینا کاویانی

 

 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.