ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 12 مرداد 1399
مقررات بخشیدن یا کاهش مهریه

 مقررات بخشیدن یا کاهش مهریه

مهریه مالی است که ضمن عقد دایم یا موقت پرداخت آن از سوی زوج (مرد) به نفع زوجه (زن) شرط می شود.به مجرد وقوع عقد نکاح زن مالک مهریه می شود و می تواند آن را مطالبه نماید.ولی گاهی زوجین توافق می نمایند که مهریه به جای دریافت توسط زن و وصول آن، منتفی گردد.شکل و چگونگی و روش های مختلفی برای انصراف از پرداخت مهریه وجود دارد از جمله ابراء مهریه، هبه مهریه، بخشش مهریه، اقرار به وصول مهریه و کاهش مهریه.نتیجه همه اینها عدم امکان مطالبه مهریه پس از آن برای زن است اما با توجه به ماهیت دینی مهریه و به خصوص اگر موضوع آن مال کلی مثل سکه و یا پول باشد، بهتر است تشریفات خاصی رعایت شود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2737

روش های کاهش مهریه و بخشش آن

1- بخشیدن و هبه کردن مهریه

بارزترین مصداق بخشیدن همان هبه کردن مهریه است یعنی زن مهریه خود را به شوهر یا شخص دیگر می بخشد که این کار می تواند در دو قالب انجام شود. 

الف) بخشیدن مهریه بدون طلاق

زن و زوجه می تواند در طول زندگی مشترک و بدون تصمیم و توافق و تمایل به طلاق مهریه خود را به  شوهر ببخشد.بعضاً این تردید از سوی حقوقدانان ایجتد می شود که  اینگونه بخشش مهریه روش مطمینی نیست و مطابق مقررات راجع به هبه  در ماده 803 قانون مدنی قابل رجوع است اما این گفته صحیح نیست و واقعیت این است که بخشیدن مهریه قبل از دریافت آن و بدون توافق بر طلاق از اقسام ابراء یا بخشش طلب است.گذشته از این از آنجا که مطابق ماده 798 موضوع عقد هبه باید به تصرف و قبض هبه گیرنده (متهب) داده شود این به دست می آید که موضوع این عقد باید عین مشخص و معین و موجود باشد.

 ب) بخشیدن مهریه همراه با طلاق خلع یا مبارات

با مسامحه به ما بذل (آنچه ضمن طلاق خلع یا مبارات و طلاق توافقی بخشیده می شود) بخشش مهریه هم می گویند این نوع بخشش به جهت وجود مقررات خاص قابل رجوع است.(ماده 1145- 1146 و1147 قانون مدنی)

2- اقرار به وصول مهریه 

روش دیگر انصراف از دریافت مهریه اقرار به دریافت آن است که اگر زن واقعاً مهریه را دریافت نکرده باشد این برای وی روش خوبی نیست چرا که در صورت تقاضای طلاق تحت شرایطی ممکن است مجبور شود قسمتی از تمام مهریه را به شوهر بازگرداند و طبیعتاً وقتی چیزی دریافت نکرده و به غلط اقرار به دریافت آن نموده چنین کاری به منفعت و صرفه وی نیست.

3- ابراء ذمه شوهر از پرداخت مهریه

ابراء ذمه یا بخشش طلب روش دیگری برای انصراف از دریافت مهریه است که البته به عقیده نگارنده بهترین و مطمئن ترین راه نیز همین است چرا که ابراء لازم الاجرا و غیر قابل رجوع بوده و راه هر گونه سوءاستفاده را بر طرفین میبندد.

4- کاهش مهریه در قالب اصلاح شرایط ضمن عقد نکاح

مهریه یکی از شرایط ضمن عقد نکاح است و نه از عناصر تشکیل دهنده آن و بدون مهریه نیز عقد نکاح دائم، صحیح است (بر خلاف نکاح موقت که مهریه شرط ضروری انعقاد آن است).پس از وقوع عقد طرفین می توانند با توافق میزان مهریه را کاهش دهند و شرط پرداخت مهریه را تعدیل نمایند و به این واسطه میزان آن را در محدوده تحمل و توانایی پرداخت زوج درآورند و با این روش به منظور بخشش مهریه یا انصراف از دریافت مهریه نزدیک شوند.

 

 

روش های مختلف رجوع به مهریه بخشیده شده

آیا زنی که مهر خود را به همسرش هبه کرده است، می‌تواند از هبه خود رجوع و مهر خود را به صورت مجدد مطالبه کند یا خیر؟
باید سه حالت را از یکدیگر تفکیک کرد:

1- حالت نخست زمانی است که زوجه در خصوص مهریه، ما‌فی‌الذمه زوج را ابراء می‌کند. به این بیان که می‌گوید از نظر من تو دیگر تکلیفی برای پرداخت مهریه نخواهی داشت؛ این بیان باعث می‌شود تا تکلیف شوهر در ادای مهر به طور کلی ساقط شود.
2- حالت دوم زمانی است که زوجه در قبال طلاق، مهریه خود را به شوهر بذل می‌کند. بذل مهر در طلاق‌های خلع و مبارات انجام می‌شود، به این صورت که زن با پرداخت مالی به شوهر، از او می‌خواهد که طلاقش دهد. اگر زن در ایام عده طلاق از بذل خود رجوع کند، طلاق ملغی و کان ‌لم‌ یکن خواهد شد.
3- حالت سوم زمانی است که زوجه مهریه خود را به زوج هبه می‌کند. به این بیان که می‌گوید من مهر خود را به تو بخشیدم؛همانطور که گفته شد بخشش طلب شکل دیگر ابراء است و مشمول مقررات هبه قانون مدنی نیست.

تماس و مشاوره با وکیل برای مطالبه و بخشش مهریه

مطالب مرتبط با هبه مهریه :

1- نحوه مطالبه مهریه،انواع مهریه

2- وکیل برای اعسار و تقسیط مهریه

4- نمونه دادخواست مطالبه مهریه و توقیف اموال

3- تفاوتهای مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.