ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 شهریور 1399
نحوه انتقال حق کسب و پیشه - سرقفلی

 نحوه انتقال حق کسب و پیشه - سرقفلی

سه راه حل تعریف شده و اساسی برای انتقال مورد اجاره وجود دارد که حسب مورد و با توجه به نوع انتقال و قانون حاکم یکی از این راه ها قابل انتخاب و اعمال است.قانونگذار اصل حاکمیت اراده و امکان توافق بر سر نحوه انتقال را اولی ترین قاعده قرار داده و حتی آن را در صورت وجود بر قانون هم مقدم دانسته است.نحوه انتقال حق کسب و پیشه و روش واگذاری و انتقال سرقفلی به دیگری توسط مستاجر اگر زمان انعقاد قرارداد اجاره تعیین تکلیف نشده باشد آنگاه و در فرض عدم توافق مطابق قانون باید رفتار شود.توصیه می شود قبل از تنظیم قرارداد و اقدام حقوقی در این زمینه حتما با یک وکیل متخصص و با تجربه سرقفلی مشاوره نمایید.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2121

 

انتقال حق کسب و پیشه بدون داشتن حق انتقال به غير

انتقال غير قانونی حق کسب و پیشه یکی از مواردی است که این حق ساقط می شود. اشخاصی که بدون داشتن حق انتقال، حق کسب و پیشه ملک را انتقال دهند مرتکب تخلف شده اند و با طرح دعوا از طرف مالک، سقوط نصف حق کسب و پيشه آنها حتمی است. اضافه می شود که نصف ديگر حق کسب و پيشه به قيمت روز به مستاجر متخلف پرداخت خواهد شد.

 

انتقال مورد اجاره با داشتن حق انتقال

برای اينکه مالک حق کسب و پیشه حق انتقال به غير داشته باشد لازم است عبارت (حق انتقال به غير دارد) در سند به صراحت قيد شود. به عبارت ديگر مسکوت گذاشتن مساله انتقال، به معنی ممنوعيت از انتقال خواهد بود. در صورتی که در سند سرقفلی عبارتی مبنی بر انتقال قرارداد اجاره  قيد نشود، مالک حق کسب و پیشه حق انتقال را نخواهد داشت.

 

فروض امکان انتقال مورد اجاره توسط مستاجر محل کسب

1- مستاجر موضوع قانون سال 56 صراحتاً حق انتقال به غیر داشته باشد : در این صورت بدون هیچ گونه مانع و سقوط حق اراده طرفین در درج شرط حق انتقال مقدم است.

 

2- مستاجر موضوع قانون سال 76 حق انتقال به غیر ندارد ولی مالک در قبال دریافت وجهی رضایت می دهد : در این صورت مستاجر در کمترین زمان با پرداخت وجه مورد انتظار مالک رضایت و اجازه وی را برای انتقال مورد اجاره گرفته و عمل انتقال را انجام خواهد داد.

 

3- مستاجر موضوع قانون سال 56 حق انتقال به غیر ندارد و با مالک هم بر سر نحوه انتقال توافق ندارد : در این صورت تنها راه، اعمال حکم مندرج در ماده 19 قانون روابط موجر و مستاجر و در نتیجه گرفتن اجازه انتقال مورد اجاره از دادگاه است.

 

4- مستاجر موضوع قانون سال 76 صراحتاً در قرارداد حق انتقال مورد اجاره به غیر را دارد : در این فرض مستاجر اجازه دارد مورد اجاره را برای هر مدت و با دریافت حق سرقفلی یا بدون آن به غیر و به دفعات انتقال دهد.

 

5- قرارداد اجاره موضوع قانون سال 76 در مورد انتقال ساکت باشد : مطابق قانون مدنی و احکام کلی اجاره مستاجر حق انتقال به غیر را دارد.

 

6- مستاجر موضوع قانون سال 76 صراحتاً حق انتقال به غیر ندارد : در این فرض مستاجر فقط با گرفتن رضایت مالک امکان انتقال دارد و هیچ راه تعریف شده دیگری در این خصوص نیست.البته در این فرض مستاجر در صورت پایان مدت اجاره می تواند مبلغ سرقفلی خود را از موجر مطالبه نماید و در واقع سرقفلی را به خود موجر با دستور دادگاه بفروشد.

 

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
به طور اجمالی و تیتر وار این راه ها برای تخلیه مورد اجاره وجود دارد که حسب مورد و بسته به تشخیص و صلاحدید متقاضی هر یک از آنها را می توان اعمال نمود.1- انتقال مورد اجاره با اجاره مالک 2- انتقال مورد اجاره با استناد به شرط ضمن عقد 3- انتقال مورد اجاره با اجازه دادگاه 4- اجبار به خرید سرقفلی توسط خود مالک با دستور دادگاه.
هیچ یک از قوانین مربوط به اجاره اماکن تجاری، چنین حقی را پیش بینی نکرده اند و در واقع باید گفت چنین حقی برای مستاجر وجود ندارد مگر اینکه اجازه مالک را بگیرد.اما نظر صحیح تر این است که با توجه به منسوخ شدن بعضی مشاغل در شهرها، مثل مسگری، نعل کوبی، علافی، حمامی مشاغلی از این دست از باب اعمال قاعده لا ضرر یا قاعده الحاکم ولی الممتنع، قائل به امکان تقدیم دادخواست و درخواست در این خصوص به دادگاه عمومی حقوقی باشد.
مطابق ماده 19 قانون روابط موجر و مستاجر مهلت انتقال و اعمال حکم دادگاه شش ماه از تاریخ قطعیت حکم است.
خیر، مستاجر برای جلب نظر مساعد دادگاه نیاز به ارائه دلیل یا توجیه مقصود خود ندارد و دادگاه در هر حال با این تصمیم موافقت می نماید.البته ارائه دلایل مالکیت منافع و حق کسب و پیشه ضروری است.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.