ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 11 شهریور 1399

 وکیل برای طلاق توافقی - پرسش و پاسخ - مشاوره حقوقی طلاق

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2538

 

 

سوال و جواب های متداول در خصوص طلاق 


1- آیا زوجه می تواند به شوهر خود در مورد طلاق توافقی وکالت دهد؟

خیر زوجه در مورد انجام وکالت تنها می توانند به وکیل دادگستری وکالت طلاق توافقی دهد نه زوج.



2 -  آیا امکان برشگت از اقرار باکره بودن و گرفتن تمام مهریه توسط همسرم وجود دارد؟

با توجه به مساله مطروحه زن نمیتواند از اقرار خود مبنی بر باکره بودن برگردد و به مهریه خود رجوع کند.


 

3 - وضعیت استرداد اثاثیه بعد از طلاق به چه صورت است و اگر همسرم برای اجرای حکم طلاق به دفترخانه نیاید چه اتفاقی می افتد ؟

طلاق توافقی تابع توافقات زوجین است، در خصوص استرداد اثاثیه نیز باید در نظر گرفته شود توافق در این مورد به چه شکل بوده و طبق آن عمل شود و اگر هر کدام از زوجین ظرف 3 ماه از گواهی عدم امکان سازش برای اجرای صیغه طلاق به دفترخانه مراجعه نکند توافقات از بین رفته و گواهی نیز اعتبار خود را از دست می دهد.


 

4- با فشار مادر زنم درخواست طلاق دادم آیا مهریه به آن ها تعلق میگیرد ؟

طلاق توافقی تابع توافقات بین زوجین می باشد و در خصوص مهریه نیز اگر توافق کنید که مهریه پرداخت شود و یا مقداری از آن پرداخت شود طبق توافق عمل می شود.


 

5 - رای طلاق من و خانومم صادر شده اما وی از حضور در محضر امتناع ورزیده و مدعی مهریه بیشتری می باشد. آیا او می تواند به رای اعتراض کند و مهریه بیشتری بگیرد؟

طلاق توافقی تابع توافقات زوجین می باشد و زمانی که یکی از دو طرف از انجام این امر پشیمان شود طلاق توافقی صورت نمی گیرد و طرف دیگر باید جداگانه دادخواست طلاق بدهد.


 

6 - برای انجام طلاق در حکم پزشکی قانونی آمده همسرم دوشیزه نمی باشد و مجری طلاق مجددا برسسی نماید در حالیکه ما با هم رابطه نداشتیم و او باکره بوده.علت چیست؟آ اسم ما در شناسنامه ها باقی می ماند ؟

به نظر می رسد چون جواب معاینه بکارت مثبت بوده و همسر شما دوشیزه تشخیص داده نشده است قاضی برای احتیاط و محکم کاری و برخلاف رویه معمول بررسی بارداری را هم به پزشکی قانونی ارجاع داده. اصولا و موارد عادی پاسخ آزمایش خون در آزمایشگاه های معمولی یا آزمایشگاه مستقر در دادگاه پذیرفته می شود. قاضی به تشخیص خود ممکن است احراز عدم بارداری را به دفترخانه مجری طلاق بسپارد.منظور از مجری طلاق دفترخانه طلاقی است که شما برای اجرای حکم به آن مراجعه می کنید.برای حذف نام هر دوی شما از شناسنامه ها بستگی به پاسخ آزمایش و نظر قاضی دارد.


 

7 -  زن و شوهری صیغه 99 ساله کرده اند و ساکن فرانسه هستند.زن چطور میتواند طلاق بگیرد ؟

 لطف می کنید سال خود را واضح تر مطرح فرمایید. منظور شما این است که زن با صیغه 99 ساله ساکن فرانسه است؟ تابعیت زن و شوهر متعلق به کدام کشور است؟ ضمن اینکه در عقد موقت یا به تعبیر عامیانه صیغه، طلاق وجود ندارد و زن می تواند از دادگاه یا شوهر خود تقاضای بذل مدت کند. البته اگر مرد راضی به این کار نباشد بسیار کار مشکلی است.


 

8 - من ميخواهم درخواست طلاق بدهم، خواستم بدونم بهم مهریه تعلق میگیره یا خیر ؟

مهریه تا 110 سکه به شما تعلق میگیرد مابقی را باید ثابت کنید که همسر شما توانائی پرداخت دارد (ملک، حساب بانکی و دارایی های دیگر) از ابتدا هم قسط بندی نمی شود مرد باید تقاضای اعسار بدهد(عدم توانائی در پرداخت مهریه) اگر قاضی پذیرفت قسط بندی میشود. نفقه ایام زوجیت و اجرت المثل هم به شما تعلق میگیرد.

 


 

9 - من خارج از کشور زندگی می کنم. می خوام حق طلاق بدم به خانمم که ایشون هم اینجا با من زندگی می کنه.آیا از طریق سفارت اینجا به کسی در ایران وکالت بدم امکانش هست پیگیری بکنه یا راه دیگری داره؟

ضمن اینکه شما می توانید به یکی از معتمدین خود در ایران وکالت بدهید ولی بهترین گزینه برای شما انتخاب یک وکیل دادگستری و دادن وکالت به ایشان جهت تنظیم این وکالتنامه است تا با هماهنگی کامل با شما در تمام مراحل همراه شما باشد چون این مسئله حق طلاق پیچیدگی هایی دارد که بهتر است فردی که آگاه به امور است تنظیم نماید.


 

10-  به جرم سرقت 18ماه زندان بودم، همسرم ناشزه و کلیه حقوق قانونی در ایام زندگی بذل کرده است. می تواند بدلیل زندانی بودن و عدم دریافت نفقه درخواست طلاق بدهد؟

بخاطر ١٨ ماه نمي توانند درخواست طلاق نمایند، ولي به علت سابقه کیفری که دارید و عسرو حرج ميتواند اقدام كند.


 

11 - همسرم پس از ازدواج من را ترک کرد .بعد از چهارسال پیگیری پرونده نفقه خود را بستم .اما هنوز برای مهریه و طلاق پرونده باز دارم .من مهریه را نمی خواهم چون قصد ازدواج مجدد دارم و می خواهم این موضوع تمام شود. همسر سابق من فراری است و در شهر دوری ساکن است.چطور می توانم سریع تر پرونده را ببندم؟

سلام شما دو راه داريد راه اول اينكه همسرتون وكالت حق طلاق به شما بده و زودتر كار طلاقتون تموم بشود. راه دوم اينكه حكم نفقه را قطعي كنيد تا بتوhنيد بابت طلاق اقدام كنيد.طلاق به درخواست زوجه که ماهیتا طلاق خلع محسوب می شود تشریفات و مراحلی دارد که باید طی شود هیچ راه حل ویژه ای برای تسریع پرسه طلاق یکطرفه وجود ندارد. سریعترین راه برای طلاق، طلاق توافقی است در صورتیکه از همسرتان وکالت داشته باشید یا همسرتان در دفتر وکالت ما حاضر شود ما ظرف حدود یک هفته طلاق را برای شما انجام خواهیم داد. 


 

12 - من و همسرم در دوران عقد بودیم که با هم به مشکل خوردیم و همسرم به دادگاه مراجعه کرد و نفقه و مهریه اش رو به اجرا گذاشت. ایشان تمام مهریه اش را به اجرا گذاشته .برای پرداخت نکردن هزینه دادرسی که معادل 25 میلیون تومان بوده اعسار اعلام کرده و پدرش و دوست خانوادگیشان را به عنوان شاهد معرفی کرده.می خواهم ثابت کنم که اعسارش وارد نمی باشد. چه کنم ؟

 شما مي توانيد بريد دادگاه اعسار و اونجا اعلام كنيد كه ايشان كارمند هستند و توانايي پرداخت دارند دادگاه رسيدگي مي كند اگر معسر شناخته نشه اعسارش قابل قبول نيست. بابت طلاها چون هديه ي هست بله ميتوانید دريافت كنيد.

در مورد استرداد هدایای نامزدی علاوه بر مقررات هبه در ماده 795 به بعد قانون مدنی در مورد ازدواج و هدایای نامزدی به طور خاص باید به مقررات ماده 1037 قانون مدنی هم توجه شود. 


 

13 - خانومم در حال چت با یک مرد می باشد.مدرکم که گوشیشه و چتاشه دارم.چطوری باید اقدام به طلاق بکنم ؟مهریه بهش طعلق میگیره؟

اختیار طلاق با مرد است و در صورت تمایل می توhنید برای طلاق اقدام کنید. بله مهریه به ایشون تعلق می گیرد.وقتی حق طلاق و اختیار طلاق با شما است دیگر نیاز به دلیل جداگانه نیست و تصویر چت های ایشان با فرد دیگر فقط دعوای شما را پیچیده تر می کنند.به هر دلیلی که می خواهید همسر خود را طلاق دهید باید مهریه را پرداخت نموده و یا تکلیف پرداخت آن را روشن نمائید.ارتباط نامشروع زن یا زوجه با مرد دیگر برای شما توجیح ندادن مهریه نیست. 


 

14 - آیا با اعتیاد زوج به دیدن تصاویر مستهجن و پورنورگرافی، زوجه می تواند درخواست طلاق دهد؟

 بله اینها می تواند دلیل طلاق باشد ولی صرف بیان این ادعا و ذکر شفاهی این دلایل کفایت نمی نماید و شما باید اثبات نمائید که این وقایع رخ داده است.به طور کلی رفتار غیر اخلاقی شوهر به حدی که ایجاد عسر و حرج نماید یا برای زوجه ایجاد کراهت و تنفر شدید نماید می تواند دلیلی برای طلاق خلع باشد. 


 

15 - وقت بخیر، خواهرم ۵ سال پیش ازدواج کرده با دو فرزند از منزلش خارج شده و شدیدا هم از همسرش میترسه، اما میخواد تقاضای طلاق بده، از نظر شما جناب وکیل میتونه پیروز باشه و مهریه اش رو هم بگیره؟

مطالبه مهریه ربطی به طلاق ندارد و ایشان می توانند مهریه خود را مطالبه نمایند اما هنگام طلاق ممکن است دادگاه حکم دهد بخشی از مهریه  در ازای طلاق بذل شود.در صورتی که فرد برای ضرب و شتم و توهین و آزار و اذیت دلایلی ارائه دهد و یا شهودی معرفی نماید عسر و حرج ایشان ثابت شده و حکم طلاق صادر می شود.

 

 

 

مطالب مرتبط با طلاق توافقی :

1- حق طلاق زن، وکالت طلاق توافقی برای زوجه

2- دلایل و موارد 9 گانه طلاق به درخواست زن

3- مراحل انجام طلاق توافقی توسط وکیل متخصص طلاق

4- فهرست دعاوی خانوادگی، صلاحیت دادگاه خانواده

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.