ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 28 تیر 1399
آخرین تغییرات قانون و مقررات مهریه

 آخرین تغییرات قانون و مقررات مهریه

مهریه به مالی گفته می‌شود که در هنگام عقد ازدواج ،مرد متعهد می‌شود به همسر خود بپردازد.مالی که برای مطالبه مهریه در نظر گرفته می شود می‌تواند به صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیر منقول (ملک، خانه یا آپارتمان) باشد. پرداخت این مال نیز به عنوان دین و بدهی بر عهده زوج قرار دارد.مهریه همزمان با انعقاد ازدواج در سند رسمی ازدواج ثبت می‌شود.مقررات مهریه با تغییر مجلس قانونگذاری و حسب تغییر سلیقه و ذائقه قانونگذاران پیوسته در حال تغییر است به نحوی که به شدت افراد عادی را دچار سردرگمی نموده است. توصیه می شود قبل از اقدام برای مطالبه مهریه حتما با یک وکیل متخصص مهریه مشورت نمایید.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1821

 

مطالبه مهریه

در ماده 22 قانون حمایت خانواده آمده است که اگر مهریه بیش از 110 سکه باشد، پرداخت آن مشروط به توانایی مالی زوج است. طبق این قانون ميزان مهريه متعارف 110 سكه بهار آزادی است كه مرد موظف است آن را پرداخت كند و وصول آن مشمول مقررات ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی است.
در صورتی كه مهريه سقف مذكور را رد كند، دادگاه تمكن مالی مرد را برای پرداخت بررسی می كند و تصميم می گيرد كه فرد زندانی شود يا خير؛ به این معنا که فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است. با اين حال تمام كسانی كه تمكن مالی پرداخت 110 سكه را نداشته باشند، به زندان میروند. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است.

 

حالات متصور برای مهریه

1- در حالت نخست، مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه است که در این صورت باید تمام آن پرداخت شود، در غیر این صورت برابر قانون رفتار خواهد شد.

2- مطابق ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در حالت دوم، مهریه دقیقاً ۱۱۰ سکه است که مانند حالت نخست باید تمام آن پرداخت شود، در غیر این صورت برابر قانون رفتار خواهد شد. طبق ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی کسانی که برای پرداخت ۱۱۰ سکه اقدام نکنند، راهی زندان می‌شوند.

3- در حالت سوم نیز مهریه بیش از ۱۱۰ سکه تعیین شده است که در این وضعیت، در ابتدا باید ۱۱۰ سکه مطابق قانون پرداخت شود. در صورت امتناع از پرداخت، مطابق ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، زندان در انتظار فرد خاطی است. سپس دادگاه تمکن مالی فرد را بررسی کرده و مطابق وضعیت مالی و تمکن وی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی می‌گوید که «هر کس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه (پرداخت) نکند، دادگاه او را الزام به پرداخت کرده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد، آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفا می‌کند.در غیر این صورت بنا به تقاضای محکوم‌له، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد، تا زمان تادیه حبس خواهد کرد.

 

عواقب نپرداختن مهریه

مهریه یک بدهی است که با نظر دادگاه به جای پرداخت یکباره به شکل اقساط دریافت می‌شود و این مساله هیچ تاثیر خاصی در ماهیت آن ندارد. برخی مردان تصور می‌کنند بعد از پرداخت چند قسط مهریه می‌توانند دیگر آن را نپردازند اما باید به این مساله توجه کرد که در صورت عدم پرداخت این دین، مهریه از حالت اقساط به حالت «حال» درمی‌آید و اصطلاحا این دین «حال» می‌شود و با منتفی شدن حالت «اقساط» مرد مجبور خواهد شد تمامی‌ آن را به شکل نقد بپردازد و دیگر امکان قسطی شدن آن وجود ندارد.
برخی تصورات نادرست دیگر نیز درباره مهریه وجود دارد که معمولا در زندان به مردان القا می‌شود. یکی از این تصورات آن است که مرد می‌تواند چند قسط از مهریه را در اجرای احکام دادگاه بپردازد و پس از آن می‌تواند با هدف اذیت و آزار زن، اقساط دیگر را در دادگاه‌های شهرهای دیگر بپردازد. 
در پاسخ به این موارد، باید گفت که مهریه تنها در شعبه‌ای از اجرای احکام قابل پرداخت است که در آن پرونده تشکیل شده باشد و اساسا هیچ کدام از دادگاه‌های خانواده دیگر در سراسر کشور اقساط مهریه را از مرد دریافت نمی‌کنند مگر آن‌ که پرونده‌ای در آن شهر تشکیل شده باشد. این مساله نیز تنها در شرایطی رخ می‌دهد که محل زندگی یا کار مرد به شهری دیگر منتقل شود و او بتواند این تغییر جغرافیایی را با دلایل کافی به دادگاه اثبات کند. در آن صورت پرونده نیز ممکن است به آن شهر منتقل شود. 
البته مهریه از سوی اعضای خانواده، دوستان، پیک موتوری و … هم قابل پرداخت است تا هیچ مردی به بهانه‌هایی مانند حضور در ماموریت کاری، بیماری احتمالی، گرفتاری شغلی و … از زیر پرداخت این دین شانه خالی نکند. در اغلب دادگاه‌ها هم بابت پرداخت مهریه از فرد مراجعه‌کننده امضا گرفته می‌شود تا حضور او در دادگاه اثبات شود.

همچنین می‌توان پرداخت مهریه را بر اساس تاریخ مشخصی منظم کرد و مثلا با جلو انداختن یک قسط، قسط‌های بعدی را در اول، وسط یا آخر ماه داد. اگر هم تاریخ پرداخت مهریه با یک روز تعطیل مصادف باشد، باید روز بعد برای پرداخت مهریه اقدام کرد.

 

 

یک نمونه پرونده مطالبه مهریه توسط وکیل دادگستری

دادخواست مطالبه مهریه

خواهان : پرستو ..... نام پدر : محمد   به نشانی : تهران.محلاتی ......... .

خواهان : امیر .... نام پدر : حسین  به نشانی : تهران.محلاتی ......... .

وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری به نشانی : تهران.میدان فاطمی.میدان گلها ...... .

خواسته :

1- مطالبه مهریه به مبلغ 2/735/850/000 ریال

2- مطالبه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات دادخواست :

1- سایر دلایل و مستندات : سابقه پرونده در شعبه 226 خانواده دو

2- وکاتنامه به شماره ....

3- شناسنامه به شماره .....

4- سند طلاق شماره ....

شرح دادخواست مطالبه مهریه

ریاست محترم دادگاه خانواده 

با سلام و تقدیم احترام

احتراماً در خصوص دادخواهی موکل مراتب را به شرح ذیل به استحضار می رساند؛

نظر به اینکه مهریه موکل 400 عدد سکه تمام بهار آزادی است و یک سکه آن را در ازای صدور حکم طلاق بذل گردیده است لذا تقاضای صدور حکم مبنی بر مطالبه 399 سکه تمام بهار آزادی و مطالبه خسارات دادرسی مورد استدعا می باشد.

با تشکر و تجدید احترام

 

رای دادگاه مطالبه مهریه

شماره دادنامه : .........
مرجع رسیدگی : ‏شعبه ۲۶۶ دادگاه خانواده مجتمع قضایی خانواده ۲ (ونک) تهران
پرونده کلاسه : ......
خواهان : خانم پرستو .... فرزند محمد با وکالت آقای مسعود محمدی به نشانی تهران.خیابان فاطمی.میدان گلها .... .

خوانده : آقای امیر ..... با وکالت خانم ....... به نشانی خیابان ولیعصر...... .

خواسته ها :

۱. مطالبه مهریه

۲. مطالبه خسارت دادرسی

گردشکار- خواهان دادخواستی به خواسته فوق به طرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قائونی در وقت مقرر دادگاه به تصدی امضاء کننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید .

متن رای دادگاه مطالبه مهریه

در خصوص دعوی خانم پرستو ..... فرزند محمد با وکالت آقای مسعود محمدی به طرفیت آقای امیر ..... با وکالت خانم ..... بخواسته مطالبه مهریه به تعداد ۲۹۹ عددسکه بهارآزادی مقوم به ۲/۷۳۵/۸۵۰/۰۰۰ ریال با احتساب خسارات دادرسی توجهاً به محتویات پرونده نظر به احراز رابطه زوجیت بین طرفین دعوی حسب مفاد سند شماره .... صادره از دفتر شماره دفتر .. تهران و نیز عندالمطالبه بودن مهریه خواهان و با عنایت به اينکه خوانده با حضور در جلسه رسیدگی مورخ ‎٩۴/۱۰/۰۷‏ به عدم پرداخت مهریه همسرش اقرار نموده است لذا مستندً به مواد ۱۰۸۲ و ۱۲۷۵ قانون مدنی دادگاه دعوی خواهان را وارد تشخیص و خوانده را به پرداخت مهریه همسرش به تعداد ۲۹۹ عدد سکه تمام بهارآزادی محکوم مینماید.ضمنا خوانده از باب تسبیب ومستندا به مواد ۱۵هو۵۱۹ قانون آتین دادرسی مدنی محکوم به پرداخت مبلغ ۸۲/۲۱۵/۵۰۰۰ ریال به عنوان هزینه دادرسی به خواهان و حق الوکاله وکیل وی طبق تعرفه دولتی می باشد رای صادره حضوری و با توجه به اقرار خوانده وفق تبصره ماده ۳۳۱ قانون آئین دادرسی مدنی قطعی می باشد
رئیس شعبه ۲۶۶ دادگاه عمومی حقوقی تهران 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.