ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 30 شهریور 1399
موارد سقوط ولایت ولی قهری

 موارد سقوط ولایت ولی قهری

همه انسان ها اهلیت و استحقاق دارا شدن و بهره مندی از حق را دارند (اهلیت تمتع) اما ضرورتاً همه اهلیت و صلاحیت اعمال و اجرای حقوق خود را به دلایل مختلف نخواهند داشت (اهلیت استیفاء).دلایلی که افراد به طور موقتی اهلیت استیفا ندارند مثل صغر، عدم رشد، جنون ادواری و دلایلی که به طور دائم اهلیت استیفا را منتفی می کند مثل جنون دائمی و سفه.در هر حال فرد فاقد اهلیت نیازمند وجود اراده خارجی قانونی خواهد بود برای اعمال حقوق خود، این اراده خارجی حسب مورد می تواند ولی قهری باشد یا وصی یا قیم.اگر فرد فاقد اهلیت واجد پدر و جد پدری باشد که قهراً همان آنها بر محجور ولایت دارند.اگر ولی قهری وصیت عهدی بر تعیین وصی نموده باشد اداره امور با وی است و در صورت فقدان این دو توسط دادگاه صالح برای محجور، قیم تعیین می شود.هر یک از قیم یا وصی یا ولی قهری در صورت وجود شرایطی و در صورت تشخیص عدم صلاحیت به حکم مراجع صالح خلع یا عزل می شوند.در ادامه به طور خاص به موارد سقوط ولایت قهری و توصیف هر یک از آن موارد اشاره می شود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4614

چند نکته در خصوص ولایت قهری

  • اگر ولی وکیلی از طرف خود تعیین کرده باشد، وکیل کارها و امور صغیر را انجام می‌دهد.
  • سقوط ولایت قهری ولی باید در دادگاه ثابت شود و رسیدگی در صلاحیت دادگاهی است که محجور در آن جا اقامت دارد.
  •  رفع موجبات سقوط ولایت نیز با دادگاه است. 
  •  هر گاه ولی منحصر به جهتی از جهات قادر به اداره اموال مولی علیه نباشد یا برخلاف وظایف خود عمل کند، به وسیله دادگاه امین منصوب می‌شود (ضم امین می‌شود) که مشترکا با ولی قهری و با موافقت یکدیگر اموال او را اداره کنند.

 

 

دلایل و موارد سقوط حق ولایت ولی قهری

عدم لیاقت ولی قهری: 

هر گاه ولی طفل لیاقت اداره کردن اموال مولی علیه خود را نداشته باشد، ضم امین می‌شود. منظور از عدم لیاقت در اینجا، بی‌حالی (بیماری یا ضعف دماغی) یا عدم قدرت او در اثر بی اطلاعی است که در نتیجه آن دارایی صغیر در معرض تلف قرار گرفته یا مشرف به خرابی شود. 

 

ارتکاب حیف و میل از طرف ولی:

 هر گاه ولی در اموال مولی علیه مرتکب حیف و میل شود، ضم امین می‌شود. حیف و میل در اموال صغیر در صورتی تحقق می یابد که ولی خیانت کند؛ مانند این که عایدات مولی علیه (کسی که تحت سرپرستی قانونی قرار دارد) را به مصرف شخصی برساند یا قسمتی از دارایی او را فروخته و به مصرف خود برساند یا به قیمت ناچیزی به یکی از دوستان خود واگذار کرده یا اجاره دهد یا آن را به نام خود ثبت کند. 

 

کبر سن یا بیماری ولی: 

هر گاه ولی قهری در اثر کبر سن (بالا بودن سن) یا بیماری نتواند اموال مولی‌علیه را اداره کند همچنین در صورتی که ولی قهری در اثر اعتیاد به مواد مخدر مانند الکل یا مرفین دچار ضعف دماغی شود و توانایی اداره کردن اموال مولی علیه را نداشته باشد، امین نصب می‌شود. 

 

عدم امانت ولی: 

در مواردی که برای عدم امانت ولی نسب به دارایی طفل نشانه‌های قوی موجود باشد، دادستان از دادگاه تقاضای رسیدگی می‌کند و در صورتی که عدم امانت او محرز شد، ضم امین می‌کند. 

 

غیبت یا در حبس بودن ولی: 

هر گاه ولی قهری به واسطه غیبت یا حبس یا به هر علتی نتواند اموال صغیر را اداره کند و کسی را هم از طرف خود تعیین نکرده باشد، دادگاه به پیشنهاد دادستان یک نفر امین برای اداره اموال صغیر تعیین می‌کند.

 

حجر ولی قهری: 

در صورتی که طفل، پدر و جد پدری داشته باشد و یکی از آن ها محجور شده یا به علتی ممنوع از تصرف شود، حق ولایت او ساقط و پس از رفع حجر یا رفع اشکال و مانع، مجددا حق ولایت اعاده می‌شود. 

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص دعاوی خانواده 

مطالب مرتبط با ولایت قهری و قیمومیت :

1- تعیین قیم، نصب قیم

2- شرایط دعوای نفی ولد و نفی نسب

3- سرپرستی کودکان، قبول سرپرستی، فرزند خواندگی

4- فهرست دعاوی خانوادگی، صلاحیت دادگاه خانواده

 

ثبت امتیاز
نظرات

پنجشنبه, 09 تیر,1401

ناصر

باسلام
ولی قهری(پدربزرگ)بیمار باشد و نتواند به امورات صغیر رسیدگی کند و برای این امورات وکیل اختیار کند و وکیل مادر صغیر باشد ایا وکیل میتواند سهم الارث صغیر را به نام خودش کند و بعد کبیر شدن فرزند اموال را به او برنگرداند ؟
پیشاپیش سپاسگذارم

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.