ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 20 مرداد 1399
دعاوى غيرقابل استماع

 دعاوى غيرقابل استماع

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1819

لیست دعاوى غيرقابل استماع

نكته: منافع در قابليت انتقال تابع عين هستند.

نكته: هرگاہ دعوى به خواسته الزام به فک رهن و تنظيم سند رسمى مطرح شدہ باشد، قابل استماع است مگر اين كه دعوى در بخش الزام به فک رهن به هر دليل محكوم به رد شود كه در این صورت دعوى در بخش الزام به تنظيم با قرار رد مواجه خواهد شد.

  •  دعواى تخليه عين مستاجرہ به دليل انتقال به غير، بدون طرف دعوى قرار دادن منتقل اليه.
  •  دعواى ابطال سند انتقال اجرایی در فرضى كه موضوع سند انتقال، عين محكوم به باشد.

نكته: سند انتقال اجرایی، حاصل اجراى راى دادگاہ است و تا زمانى که راى مزبور از طريق واخواهى و يا هریک از طرق فوق العادہ شكايت از احكام نقض نشدہ باشد، به قوت خود باقى است.

  •  دعواى ابطال اسناد رسمى صادرہ در اجراى مواد ١٤٧ و ١٤٨ قانون ثبت بدون آن كه درخواست صدور حكم به ابطال راى كمسيون شدہ باشد.
  • دعواى ابطال اسناد رسمى صادرہ به نام دولت با استفادہ از اختيار حاصل از مادہ ٩ قانون زمين شهرى (تملک اراضى براى تامين مسكن) بدون آن كه بدوا راى به ابطال اقدامات دولت از ديوان عدالت ادارى صادر شدہ باشد.
  •  دعواى الزام به تنظيم سند رسمى بدون طرف دعوا قرار دادن ايادى متعاقب انتقال و مالک رسمى.
  • دعواى ابطال سند رهنى بدون طرف دعوا قرار دادن مرتهن (بر خلاف دعوى الزام به فک رهن كه در آن ضرورتى به طرف دعوى قرار دادن مرتهن نيست).
  • دعواى ابطال سند انتقال اجرایی و يا عمليات اجرایی به اعتبار اين كه راى موضوع اجرا، متعاقبا و به موجب راى نهایی نقض شدہ است. 

نكته: در صورتى كه راى موضوع اجرا، متعقب اجرا به موجب راى نهایی نقض شود، عمليات اجرایی وفق مادہ ٣٩ قانون اجراى احكام به دستور دادگاہ لغو می شود. 

  • دعوا به طرفيت متولى موقوفه، توضيح اين كه موقوفات داراى شخصيت حقوقى مستقل هستند و متولى نمايندہ یا مدير موقوفه است. طرح دعوا به طرفيت متولى از مصاديق طرح دعوا به طرفيت نمايندہ و سرانجام غير قابل استماع است.
  • دعوا به طرفيت ورثه متوفى و به خواسته اجراى تعهدات متوفى بدون آن كه كليه ورثه طرف دعوا واقع شدہ باشند مگر در دعاوى قابل تفکیک كه در آن ها می توان هر وارث را نسبت به سهم وى طرف دعوا قرار داد.

مطالب مرتبط حقوقی :

1- شرایط و مراحل الزام به تنظیم سند رسمی آپارتمان

2- مقررات افراز، تقسیم و فروش املاک مشاع و مشترک

3- اجازه انتقال سرقفلی (تجویز انتقال منافع)

4- مقررات تخلیه آپارتمان در شرایط کرونا سال 99 (2020)

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.