ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 06 مرداد 1399
مشاوره با وکیل برای قرار تامین دلیل

 مشاوره با وکیل برای قرار تامین دلیل

قرار تامین دلیل را اینطور می توان توصیف نمود که اگر یکی از اصحاب دعوا یا بطور کلی هر فردی با اقدامات غیر قانونی طرف معامله یا فردی که با او به نوعی ارتباط مالی یا حقوقی دارد یا خواهد داشت، مواجه شود می توان برای حفظ دلایل و امارات از تاسیسی تحت عنوان تامین دلیل استفاده نماید.(مواد 149 به بعد قانون آیین دادرسی مدنی) امکان و تاسیس تامین دلیل اگر به درستی و آگاهانه به کار گرفته شود در نتیجه دعاوی آینده بسیار موثر است.مثلاً در فرض تغییر شغل یا انتقال به غیر مستاجر صاحب حق کسب و پیشه توسل به تامین دلیل از سوی موجر امکان اعاده به وضع سابق را از مستاجر سلب می نماید.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 15838

نکات مهم تامین دلیل

  • مرجع صالح (از جهت صلاحیت ذاتی) برای رسیدگی و اجرای قرار تامین دلیل به حکم قانون، شورای حل اختلاف است البته به شرط اینکه دعوایی در جریان نباشد.
  •  مرجع صالح (از جهت صلاحیت محلی) جهت رسیدگی و اجرای قرار تامین دلیل مرجعی است که دلایل و امارات در حوزه آن واقع شده است.
  •  قرار تامین دلیل حتی اگر در خصوص اموال و یا حتی وجه نقد باشد خواسته ای غیر مالی است و فقط مستلزم پرداخت هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی و بهای دادخواست است.
  •  رسیدگی به قرار تامین دلیل مستلزم رعایت تشریفات قانون آیین دادرسی مدنی نیست یعنی مشمول ضرورت تعیین وقت رسیدگی یا حتی تقدیم دادخواست نیست.(هر چند که در عمل حتما و لزوماً در همان روز تقدیم دادخواست انجام نمی شود و نیز مراجع پذیرش دادخواست و دفاتر خدمات قضایی و سایت adliran و ارائه درخواست را کافی ندانسته و تقدیم دادخواست را اجبار نموده اند.)
  •  در رویه قضایی و در عمل دادگاه های بدوی خیلی ساده و راحت صورتجلسه تامین دلیلی که توسط شورای حل اختلاف تنظیم شده را به عنوان دلیل قطعی و غیر قابل انکار نمی پذیرند و این به خاطر عدم اطمینان و بدبینی است که بخاطر نقص در عملکرد این شوراها در طول سالیان گذشته شکل گرفته است و همه حقوقدانان و کسانی که دستی در کار دارند می دانند که جانبداری و غرض ورزی از خصوصیات صورتجلسه تامین دلیل صادره از شورای حل اختلاف است!
  •  در صورتی که دعوا در مرجعی غیر از شورای حل اختلاف در جریان باشد متقاضی علاوه بر تقاضای تامین دلیل میتواند درخواست تحقیق و معاینه محلی هم بنماید.
  • محدوده کاربرد تامین دلیل بسیار وسیع است و اگر به درستی از آن استفاده شود در نتیجه دعوا بسیار موثر است مثلاً در موردی که فردی با داشتتن شغل و کسب و کار مناسب دعوایی تحت عنوان اعسار از پرداخت محکوم به مطرح نموده و در دعوای اعسار خود را ناتوان از نظر مالی معرفی کرده است می توان در قالب تامین دلیل مراتب و وضعیت مالی و شغلی و محل زندگی و محل کسب و کار و دارایی های پنهان و اشکار وی را صورتجلسه نمود و در جلسه رسیدگی به آن مرجع ارائه داد و موارد بسیار زیاد دیگری که می توان از تاسیس تامین دلیل در رساندن دعوا به نتیجه بهره برد.

شماره 1 - نمونه دادخواست شورای حل اختلاف قرار تامین دلیل

خواهان/خواهان ها : خانم ............ با وکالت وکیل دادگستری به نشانی تهران – میدان فاطمی

خوانده/خواندگان : آقای .............. به نشانی تهران ............................................

خواسته : صدور قرار تامین دلیل با جلب نظر کارشناس

گردشکار: خواهان درخواستی به خواسته فوق به طرفیت خوانده اقامه نموده که پس از ارجاع به این شورا و ثبت کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده / مقرر؛ شعبه به تصدی امضاکنندگان ذیل تشکیل است با توجه به محتویات پرونده پس از شور و تبادل نظر ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور قرار می نماید.

 

 

رای شورای حل اختلاف قرار تامین دلیل

در خصوص درخواست خانم ........... به طرفیت آقای ............... به خواسته صدور قرار تامین دلیل به شرح درخواست با جلب نظر کارشناس با توجه به جمیع اوراق و محتویات پرونده؛ نظر به فراهم بودن ارکان و شرایط صدور قرار، به استناد ماده 149 و به بعد قانون آیین دادرسی مدنی و بند ب ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 18/4/1378 قرار تامین دلیل با جلب نظر کارشناس صادر و اعلام می نماید. بر همین مبنا از بین کارشناسان رسمی دادگستری آقا / خانم ......... با قید قرعه به عنوان کارشناس؛ با دستمزد علی الحساب مبلغ 1,000,000 ریال انتخاب می گردد که پرداخت حق الزحمه و تهیه وسیله اجرای قرار با متقاضی است. اجرای قرار به عهده عضو شعبه آقا / خانم .............. محول؛ تا در معیت طرفین / خواهان به محل اجرای قرار مراجعه و جمیع مشاهدات و ملاحظات خویش را در صورت مجلس اجرای قرار منعکس و نتیجه را گزارش نماید.

 

 

شماره 2- نمونه دادخواست تامین دلیل

خواهان : نیلوفر .....

وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته : تامین دلیل (مبنی بر ثبت و حفظ دلایل تصرف خواهان و صورت برداری از اموال موجود در ملک مورد تصرف به نشانی : ...........

دلایل و منضمات : 

1- تصویر وکالت نامه به شماره .... مورخ 1399/08/05 میزان تمبر مالیاتی به مبلغ 90/000 ریال باطل شد.

متن دادخواست صدور قرار تامین دلیل

ریاست محترم شورای حل اختلاف تهران

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند؛ با توجه به سکونت و تصرف موکل اینجانب در یک واحد آپارتمان به نشانی ، ................... جهت تامین دلیل مبنی بر ثبت و حفظ دلایل تصرف خواهان و صورتبرداری از اموال موجود در ملک مورد تصرف به نشانی مذکور، عند الزوم با جلب نظر کارشناس و یا عضو محترم مجری قرار ضرورت  داشته تا در آینده امکان استفاده از آن فراهم باشد لذا یا تقدیم دادخواست حاضر صدور قرار تامین دلیل مورد استدعاست.

 مطالب مرتبط با تامین دلیل :

1- سوگند و قسم به عنوان دلیل برای اثبات دعوا

2- معاملات متعدد با سند عادی، معامله معارض

3- ابطال اجراییه ثبتی و ابطال عملیات اجرایی

4- اظهارنامه، موارد اجباری و اختیاری ارسال اظهارنامه

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر
دسته بندی مطالب و مقالات
امور حقوقی و قراردادها
دعاوی ملکی و غیر منقول
انحصار وراثت - ارث - وصیت
دعاوی خانواده و امور حسبی
امور کیفری - جرایم و مجازات ها
دعاوی تجاری - تجار و شرکت ها
دعاوی اداری و روابط کار
مطالب و موضوعات مهم
Skip Navigation Links.

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.