ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 25 بهمن 1400
شرایط و مراحل مطالبه سهم الارث

 شرایط و مراحل مطالبه سهم الارث

ارث به معنای انتقال قهری اموال و دارایی های فردی است که فوت شده به وراث وی می باشد. وجود رابطه ی خویشاوندی باعث ارث بردن می شود. نکته قابل توجه در این است که همه ی خویشاوندان از متوفی ارث نمی برند و وجود خویشاوندان نزدیک تر،خویشاوندان دورتر را از ارث محروم می کند. خویشاوندی که موجب ارث بردن می شود شامل رابطه ی نسبی و سببی است. رابطه ی نسبی همان رابطه ی خونی است که افراد با یکدیگر دارند و رابطه ی سببی رابطه ای است که به واسطه ی ازدواج و عقد نکاح سبب ارث بری می شود.در صورت نیاز به پیگیری کلیه تشریفات راجع به تقسیم ارث و هر نوع اموال مشترک از گواهی انحصار وراثت گرفته تا درخواست افراز و تقاضای دستور فروش ملک مشاع و مشترک ؛ و یا در فرضی که وراث با هم اتفاق نظر دارند، پروسه فروش و تقسیم وجوه حاصله مطابق قوانین بین وراث و شرکا را می توانید به ما واگذار نمایید و ما بدون نیاز به کمترین دخالت شما کل تشریفات را تا مرحله اجرای حکم از طرف شما طی خواهیم نمود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3741

مطالبه سهم ارث

نکات مهم در خصوص ارث 

  • ارث به موجب رابطه ی زوجیت تنها در نکاح دائم وجود دارد و در نکاح موقت ارث ایجاد نمی شود. شرط توارث هم در نکاح موقت باطل می باشد. 
  • مطابق ماده 862 قانون مدنی طبقات ارث به شرح زیر می باشد:

اولین طبقه : والدین، فرزندان و فرزندان فرزندان
دومین طبقه : اجداد، خواهر، برادر و فرزندان آن‌ها
سومین طبقه : خواهران، برادران والدین و اولاد آن‌ها

  • وجود وراث در هر طبقه مانع از ارث  بری وراث طبقه ی بعدی می گردد.
  • همچنین وراث در یک طبقه یکدیگر را از ارث محروم نمی نمایند و تنها باعث کمتر شدن سهم ارث یکدیگر می  گردند. لازم به ذکر است که هر یک از زوجین نیز در صورتی که در حین فوت دیگری زنده باشد از او ارث خواهد برد.
  • در خصوص سهم الارث فرزندان متوفی نیز باید گفت در صورتی که متوفی فرزندانی از یک جنس داشته باشد، خواه دختر یا پسر، ترکه میان آنها بالسویه تقسیم می گردد.
  • در حالتی که متوفی چندین فرند داشت که برخی از آنها پسر و برخی دختر باشند، میزان سهم الارث پسر دو برابر دختر خواهد بود.
  • لازم به ذکر است که اگر فرد متوفی جز همسر خود خویشاوند دیگری نداشته باشد، یک چهارم اموال به همسرش ارث می‌رسد و مابقی اموالِ شوهر به نفع دولت ضبط می‌شود.
  • ترکه پس از فوت فرد متوفی به صورت قهری به وراث تعلق می یابد اما به موجب ماده 225 قانون امور حسبی دیون و حقوقی که به عهده متوفی است بعد از هزینه کفن و دفن و تجهیز متوفی و سایر هزینه‌های ضروری از قبیل هزینه حفظ و اداره‌ ترکه باید از ترکه داده شود سپس ترکه تقسیم گردد.
  • در صورتی که هنگام فوت متوفی جنینی وجود داشته باشد که با زنده بدنیا اومدن او مانع از ارث بری تمام یا برخی از ورثه گردد، تقسیم به عمل نمی آید تا زمانی که وضعیت جنین مشخص گردد.
  • همچنین اگر بین وراث غایب مفقودالاثر باشد سهم او کنار گذاشته می شود تا وضعیت او روشن شود .
  • دعاوی ناشی از ارث بسیار حساس هستند و گاهی فرد با یک اقدام ساده مثل خلع ید مشاعی به مقصود خود می رسد! توصیه می کنیم در صورت وجود مشکل، قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص مشاوره نمایید.

مراحل تقسیم سهم ارث

  • بعد از فوت فرد، وراث او می توانند در قدم اول اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت کنند.
  • گواهی انحصار وراثت را با مراجعه به شورای حل اختلاف در آخرین محل اقامت متوفی دریافت کنید.
  • در مرحله بعد با به همراه داشتن مدارک شناسایی خود، گواهی فوت متوفی و گواهی انحصار وراثت، دادخواست تقسیم ترکه را به طرفیت سایر وراث مطرح نمایید. در مراجعه بعد اموال را تقسیم کنند و تقسیم نامه تنظیم نمایند. 
  • پس از دریافت دادخواست تقسیم ترکه توسط دادگاه پرونده مورد بررسی قرار می گیرد و پس از احراز صحت درخواست و حقوق خواهان دادگاه همه وراث را به دادگاه دعوت می کند.در نهایت در صورت عدم توافق به چگونگی تقسیم دادگاه راساً اقدام به تقسیم ترکه می‌ کند.
  • بعد از آن اقدام به تملک سهم خود و تنظیم سند نمایند.
  •  

نکته - این ترتیب در صورتی است که وراث بر سر تقسیم با هم اختلافی نداشته باشند. در صورت اختلاف در تقسیم اموال، باید مطابق مقررات برای درخواست افراز به اداره ثبت مراجعه کرده. بعد از آن جهت مطالبه سهم الارث یا اخذ دستور فروش به دادگاه صالح مراجعه نمایند.

 

شرایط ارث بردن

1- مرگ مورث

2- زنده بودن وارث

3- وجود رابطه ی نسبی و سببی

4- وجود ترکه

5- تأدیه دیون

6- عدم وجود موانع ارث بری یعنی قتل مورث، کفر، لعان و ولادت از زنا.  

 

طریقه گرفتن ارث از سایر وراث

در رابطه با گرفتن سهم ارث از بقیه وراث باید گفت هر یک از وراث سهم الارث مشخصی دارند که برای تصرف در آن نیاز است نا انحصار وراثت صورت گیرد. انحصار وراثت از طریق شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی با درخواست یکی از ورثه و یا هر ذینفع دیگری صادر می گردد. 
در صورتی که یک یا چند نفر از ورثه راضی به تقسیم ترکه نباشند، کسی که مایل است اموال تقسیم شود باید از دادگاه تقسیم ترکه را درخواست نماید. جهت تقسیم سهم الارث اگر وراث با یکدیگر به توافق رسیده باشند، دادگاه به آن می پردازد.

در صورتی که توافقی بین وراث شکل نگیرد دادگاه برای رسیدگی به موضوع، کارشناس تعیین خواهد کرد و کارشناس بهای روز اموال قابل تقسیم و غیر قابل تقسیم را معین می نماید.

برای هر یک از وراث از هر یک از اموال حصه ای در نظر گرفته شده و پس از تعیین حصه برای واگذاری ان اقدام خواهد شد.

 

در صورتی که مال به جای مانده از متوفی، قابلیت تقسیم و تعدیل نداشته باشد؛ فروخته خواهد شد و بهای آن به عنوان سهم‌الارث مابین وراث تقسیم می‌شود.

 

 

مستندات قانونی در خصوص مطالبه سهم الارث

ماده ۸۶۱ قانون مدنی
موجب ارث دو امر است: نسب و سبب.
ماده ۸۶۲ قانون مدنی
اشخاصی که به موجب نسب ارث میبرند سه طبقه‌اند:
۱) پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد.
۲) اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها.
۳) اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آنها.
ماده ۸۶۳ قانون مدنی
وارثین طبقه بعد وقتی ارث میبرند که از وارثین طبقه قبل کسی نباشد.
ماده ۸۶۴ قانون مدنی
از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث میبرند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد.
ماده ۸۶۵ قانون مدنی
اگر در شخص واحد موجبات متعدده ارث جمع شود به جهت تمام آن موجبات ارث میبرد مگر اینکه بعضی از آنها مانع دیگری باشد‌که در این صورت فقط از جهت عنوان مانع میبرد.
ماده ۸۶۶ قانون مدنی
در صورت نبودن وارث امر ترکه متوفی راجع به حاکم است.
ماده ۸۶۷ قانون مدنی
ارث به موت حقیقی یا به موت فرضی مورث تحقق پیدا میکند.
ماده ۸۶۸ قانون مدنی
مالکیت ورثه نسبت به ترکه متوفی مستقر نمی‌شود مگر پس از اداء حقوق و دیونی که به ترکه میت تعلق گرفته.
ماده ۸۶۹ قانون مدنی
حقوق و دیونی که به ترکه میت تعلق میگیرد و باید قبل از تقسیم آن اداء شود ازقرار ذیل است:
۱) قیمت کفن میت و حقوقی که متعلق است به اعیان ترکه مثل عینی که متعلق رهن است.
۲) دیون و واجبات مالی متوفی.
۳) وصایای میت تا ثلث ترکه بدون اجازه ورثه و زیاده بر ثلث با اجازه آنها.
ماده ۸۷۰ قانون مدنی
حقوق مزبوره در ماده قبل باید به ترتیبی که در ماده مزبوره مقرر است تادیه شود و مابقی اگر باشد بین وراث تقسیم گردد.
ماده ۸۷۱ قانون مدنی
هر گاه ورثه نسبت به اعیان ترکه معاملاتی نمایند مادام که دیون متوفی تادیه نشده است معاملات مزبوره نافذ نبوده و دیان میتوانند آن را بر هم زنند.
ماده ۸۷۲ قانون مدنی
اموال غایب مفقودالاثر تقسیم نمیشود مگر بعد از ثبوت فوت او یا انقضاء مدتیکه عادتاً چنین شخصی زنده نمیماند.
ماده ۸۷۳ قانون مدنی
اگر تاریخ فوت اشخاصی که از یکدیگر ارث میبرند مجهول و تقدم و تاخر هیچ یک معلوم نباشد اشخاص مزبور از یکدیگر ارث‌ نمیبرند مگر آنکه موت به سبب غرق یا هدم واقع شود که در این صورت از یکدیگر ارث میبرند.
ماده ۸۷۴ قانون مدنی
اگر اشخاصی که بین آنها توارث باشد بمیرند و تاریخ فوت یکی از آنها معلوم و دیگری از حیث تقدم و تاخر مجهول باشد فقط آن که ‌تاریخ فوتش مجهول است از آن دیگری ارث میبرد.
ماده ۸۷۵ قانون مدنی
شرط وراثت زنده بودن در حین فوت مورث است و اگر حملی باشد در صورتی ارث میبرد که نطفه او حین‌الموت منعقد بوده و زنده‌ هم متولد شود اگر چه فوراً پس از تولد بمیرد.
ماده ۸۷۶ قانون مدنی
با شک در حیات حین ولادت حکم وراثت نمیشود.
ماده ۸۷۷ قانون مدنی
در صورت اختلاف در زمان انعقاد نطفه امارات قانونی که برای اثبات نسب مقرر است رعایت خواهد شد.
ماده ۸۷۸ قانون مدنی
هر گاه در حین موت مورث حملی باشد که اگر قابل وراثت متولد شود مانع از ارث تمام یا بعضی از وراث دیگر میگردد تقسیم ارث به عمل نمیآید تا حال او معلوم شود و اگر حمل مانع از ارث هیچ یک از سایر وراث نباشد و آنها بخواهند ترکه را تقسیم کنند باید برای حمل حصه‌ای که‌ مساوی حصه دو پسر از همان طبقه باشد کنار گذارند و حصه هر یک از وراث مراعا است تا حال حمل معلوم شود.
ماده ۸۷۹ قانون مدنی
اگر بین وارث غایب مفقود الاثری باشد سهم او کنار گذارده میشود تا حال او معلوم شود در صورتی که محقق گردد قبل از مورث مرده ‌است حصه او به سایر وراث بر میگردد و الا به خود او یا به ورثه او میرسد.
ماده ۸۸۰ قانون مدنی
قتل از موانع ارث است بنابراین کسی که مورث خود را عمداً بکشد از ارث او ممنوع میشود اعم از اینکه قتل بالمباشره باشد یا‌ بالتسبیب و منفرداً باشد یا به شرکت دیگری.
ماده ۸۸۱ قانون مدنی
در صورتی که قتل عمدی مورث به حکم قانون یا برای دفاع باشد، مفاد ماده فوق مجری نخواهد بود.
ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی
کافر از مسلم ارث نمی‌برد و اگر در بین ورثه متوفای کافری مسلم باشد وراث کافر ارث نمی‌برند اگرچه از لحاظ طبقه و درجه مقدم بر مسلم باشند.
ماده ۸۸۲ قانون مدنی
بعد از لعان زن و شوهر از یکدیگر ارث نمیبرند و همچنین فرزندی که به سبب انکار او لعان واقع شده از پدر و پدر از او ارث نمیبرد ‌لیکن فرزند مزبور از مادر و خویشان مادری خود و همچنین مادر و خویشان مادری از او ارث میبرند.
ماده ۸۸۳ قانون مدنی
هر گاه پدر بعد از لعان رجوع کند پسر از او ارث میبرد لیکن از ارحام پدر و همچنین پدر و ارحام پدری از پسر ارث نمیبرند.
ماده ۸۸۴ قانون مدنی
ولد الزنا از پدر و مادر و اقوام آنان ارث نمیبرد لیکن اگر حرمت رابطه که طفل ثمره آن است نسبت به یکی از ابوین ثابت و نسبت به دیگری به واسطه اکراه یا شبهه زنا نباشد طفل فقط از این طرف و اقوام او ارث میبرد و بالعکس.
ماده ۸۸۵ قانون مدنی
اولاد و اقوام کسانی که به موجب ماده ۸۸۰ از ارث ممنوع میشوند محروم از ارث نمیباشند بنابراین اولادی کسی که پدر خود را کشته ‌باشد از جد مقتول خود ارث میبرد اگر وارث نزدیکتری باعث حرمان آنان نشود.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.