ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 05 خرداد 1399
آیا مهریه از دیه شوهر فوت شده قابل وصول است ؟

 آیا مهریه از دیه شوهر فوت شده قابل وصول است ؟

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 10867

وصول مهریه از دیه شوهر

برای پاسخ به این سوال لازم است ابتدا به بررسی دیه بپردازیم تا با روشن شدن مسائل مربوط به دیه بتوانیم به پاسخ سوال فوق دست یابیم.

اگر دیه بر کسی استقرار پیدا کند، این دیه (دیه مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو به مجنی علیه یا به ولی یا اولیای دم او داده می شود) در دارایی او وارد شده و جزء اموالش محسوب می شود و حتی ورثه می توانند سهم الارث خود را از دیه مطالبه نمایند.

علاوه بر برداشت سهم الارث ورثه از دیه، مهریه زن نیز که نوعی دین ممتاز و بر ذمه شوهر است، از دیه شوهر قابل مطالبه است. در واقع مهریه زن به عنوان یک دین ممتاز حتی قبل از تقسیم ترکه بین وراث از دیه شوهر به وی تعلق می گیرد. زوجه حتی می تواند برای اطمینان از وصول مهریه اش از دیه شوهر، با درخواست تامین خواسته دیه شوهرش را توقیف نماید. لازم به ذکر است در صورتی که زوجه قصد داشته باشد مهریه اش را از دیه زوج مطالبه کند باید دادخواست خود را به دادگاه حقوقی تقدیم کند.

 

مطالب مرتبط با مهریه:

1- مطالبه مهریه، توقیف اموال، وکیل مهریه

2- آیا مهریه فقط تا 110 سکه قابل مطالبه است؟

3- حکم دادگاه خانواده، مطالبه مهریه، وکیل مهریه

4- راه های مطالبه سهم الارث - وکیل ارث و انحصار وراثت

 

 

ثبت امتیاز
نظرات

پنجشنبه, 03 تیر,1400

مینا خلقی

با سلام : همسرم در اثر تصادف فوت کرد و پدر شوهرم از سهم دیه خود و همسر و فرزندش یک واخد خانه مسکونی خرید و 4 دانگ را بنام فرزندم زد و بنده نیز درخواست مطالبه مهریه از محل دیه کردم. رای به نفع من به تعداکل 350 سکه صادر و بنده نیز ملک خردیاری شده را بازداشت کردم. ولی قاضی اجرای احکام اعلام کرد چون ملک در رهن بانک است قابل مطالبه نیست و پدر شوهرم باید کل مبلغ دیه دریافتی خودشان را از جای دیگر پرداخت کنند . الان ده سال از آن تاریخ گذشته است و ملک هم یکسال قبل فک رهن شد . حالا قاضی اجرای احکام می گوید شما فقط همان مبلغ دریافتی سهم دیه آنها را فقط می توانم وصول کنم حتی تاخیر تادیه را هم نمی توانم دریافت کنم. حال سوال این است وقتی پدر شوهرم با پول دیه اقدام به خرید ملک کرده و الان ارزش آن مبلغ بیست برابر شده است چطور نمی توانم ملک بابت مهریه درخواست کنم؟ این درحالی است که حکم محکومیت چندین بربار ارزش ملک است. آیا می توانم درخواست خسارت تاخیر تادیه و یا ملک را بجای مهریه بردارم؟ مک کارشناسی نیز شده است

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.