ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: پنجشنبه 07 فروردین 1399
مفهوم ناشزه و آثار نشوز در قانون

 مفهوم ناشزه و آثار نشوز در قانون

ناشزه واژه ای است که فقط قابل نسبت دادن به زوجه است و در صورتی می توان این واژه را در مورد وی به کار برد که نکاح بطور صحیح واقع شده باشد و روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار شود.به زنی که حقوق زوج (مرد) را نادیده بگیرد ناشزه گویند.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2214

 

مفهوم و آثار نشوز در قوانین و حقوق خانواده

  • در صورت وقوع عقد نکاح، قانونگذار وظایفی را برای زوجه در نظر گرفته که تحت عنوان تمکین عام و خاص می توان از آن یاد نمود که در صورت عدم رعایت هر یک از آنها از سوی زوجه، قانونگذار ضمانت اجراهایی برای آن در نظر گرفته.
  • فصل هشتم از قانون مدنی ایران تحت عنوان "حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر" از جمله مواردی است که با مطالعه آن می توان به حقوق و وظایف زوجین نسبت به یکدیگر آگاه شد.
  • با توجه به این فصل، زوجه علاوه بر رعایت روابط زناشویی که تحت عنوان تمکین خاص از آن یاد می شود، ملزم به تمکین عام از زوج می باشد از جمله حسن معاشرت با وی، معاضدت در تشیید و تحکیم مبانی خانواده، وفاداری، سکونت مشترک، احترام در مورد ریاست شوهر بر خانواده و ... که البته سکونت مشترک و رعایت تمایل جنسی همسر از لوازم حسن معاشرت است.
  • آنچه تحت عنوان نشوز (امتناع زوجه از ادای وظایف زوجیت) از سوی زوجه صورت می گیرد و طی آن زوجه از انجام وظایف ذکر شده در بالا سر باز زند و مانع مشروعی در این عدم اطاعت او وجود نداشته باشد، مستحق نفقه نخواهد بود.
  • لازم به ذکر است نشوز، مانع استقرار نفقه است و اثبات آن برای شانه خالی کردن از تکلیف به انفاق بر عهده مرد است.
  • زن برای گرفتن نفقه، نیازی به اثبات تمکین ندارد و با اثبات وقوع نکاح، تمکین مفروض می گردد.

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص دعاوی خانواده

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.