ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 18 شهریور 1397
نکات مهم در تنظیم قرارداد و عناصر و ارکان قرارداد

 نکات مهم در تنظیم قرارداد و عناصر و ارکان قرارداد

ساده ترین شکل قرارداد همان رفتار متداولی است که در معاملات ساده در قالب ایجاب و قبول یا معاطات دیده می شود و کمترین شرط ایجاد کننده عقد همان پیشنهاد و رضایت طرف بر وقوع عقد است. اما در شکل پیچیده تر و قراردادهای دارای اهمیت بیشتر چه از حیث موضوع و چه از حیث طرفین لزوم رعایت شرایطی در تنظیم قرارداد ضرورت پیدا می کند. تنظیم یک قرارداد بی نقص توسط یک وکیل متخصص، اجرای کامل و بدون حاشیه آن و نیز جلوگیری از تخلف طرفین را تضمین می نماید.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3243

تنظیم قرارداد

 

عناصر و ارکان قرارداد

چند نکته اصلی در هر قرارداد وجود دارد که بدون رعایت آنها قرارداد معتبر نیست. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم :

الف - نام و هویت متعاملین

در هر قراردادی نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه و کد ملی، آدرس صحیح و تلفن، دو طرف قرارداد اعم ازخریدار یا خریداران، فروشنده یا فروشندگان، موجر، موجران، مستاجر یا مستاجران، کارفرمایان، پیمانکاران و... باید بطوردقیق مشخص و قید گردد.

ب - مورد معامله

درتمامی قراردادها، قید دقیق مورد معامله لازم و اجباری است. خصوصا درکلیه قراردادهای مربوط به معاملات املاک قید پلاک ثبتی (شامل شماره های اصلی، فرعی، قطعه) آدرس دقیق پستی، شماره سند، شماره دفتر و تمامی مشخصات مندرج در سند مالکیت، لازم الاجرا بوده بنحوی که بدون قید مورد معامله اصولا قراردادها فاقد اعتبار می گردند.

ج - مدت مورد معامله

 درکلیه قراردادها مدت انجام معامله حتما می بایستی روشن و واضح قید شود. تا درصورتی که مدت قرارداد به اتمام برسد و طرفین به تعهدات خود عمل ننمایند، بر اساس دیگربندها عمل گردد، یا تصمیمات دیگری مطابق توافقات متعاملین انجام پذیرد.

د - قیمت مورد معامله

 از ارکان مهم هرقرارداد قیمت مورد معامله می باشد، بطوریکه در صورت عدم درج قیمت مورد معامله در هرقراردادی بالاخص مبایعه نامه، اجاره نامه، قرارداد خرید و فروش هرنوع کالایی، آن سند از یکی از مهمترین اصول لازمه برخوردار نمیباشد.

 

نکات مهم تنظیم قرارداد

مواردی که در بالا توضیح داده شد اصول و ارکان تنظیم هر سند برای خرید و فروش و نقل و انتقـال می باشد، حال آنکه موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که می بایست رعایت و در سند قید گردد از جمله تاریخ انشاء یا امضاء هر سند، ملحقات و متعلقات دیگرمورد معامله مانند شماره های پرونده قبوض برق، آب، تلفن، گاز که دلیل بر وجود این متعلقات به همراه مورد معامله می باشد، ذکر مواردی مانند انباری، پارکینگ اختصاصی (در صورت موجود بودن)، قید میزان پیش پرداخت، نوع و ترم های پرداخت ثمن مورد معامله وهرنوع توافقات و شروط دیگری که درانجام معامله اثرگذار بوده و معمولا در بخشی از سند تحت عنوان ملاحظات مکتوب می گردد.

از موارد دیگری که در زمان عقد هر قرارداد یا بیع و یا تنظیم اسناد اجاره و... می بایست مورد لحاظ قرار گیرد، حصول اطمینان از موارد ذیل می باشد:

1- مورد معامله مستحق الغیر نباشد

 بدان معنا که، آنچه به معـرض معامله قرارداده شده بدون معارض باشد و شخص یا اشخاص حقوقی یا حقیقی دیگر، مالکیتی از هیچ نوع در آن نداشته باشند. مانند آنکه در پاره ای موارد سند مالکیت در دست اشخاص می باشد ولی درنهادهای دیگری مانند اداره اوقاف سوابقی از وقف موضوع مورد نظر موجود می باشد، یا درمواردی که در سند مالکیت قید گردیده "تمامی ششدانگ عرصه ملک به مساحت ..." باید اطمینان حاصل نمود برای اعیانی همان ملک مالکیت جداگانه ای وجود نداشته باشد و دقت شود در زمان اقدام به خرید یا اجاره متصرف دیگری غیر از فروشنده، یا موجر مورد را در تصرف نداشته باشد. همین طور دقت شود مورد معامله در وثیقه هیچ نهادی اعم از بانکها، قوه قضائیه، اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر نباشد.

2- هویت مورد معامله دقیقا شناسایی گردد

 بدان معنا که اگر مورد معامله و اسناد ذیربط به رویت متعامل رسید دقت شود آنچه دیده شده همان است که در پایان معامله در ید متعامل قرار خواهد گرفت (در صورت نیاز از اداره ثبت اسناد محل تحقیق گردد، پلاک ثبتی مندرج درسند متعلق به همان ملک رویت شده است یا خیر)

3- وضعیت و توان مالک برای انجام معامله را به دقت بررسی نمائید

منظور از وضعیت مالک، سن، سلامت ظاهری، عدم زوال عقل و دارا بودن اختیار کامل مالک جهت تصمیم گیری می باشد. در اکثر معاملاتی که یک مالک به همراه تعداد کثیری از اقوام و دوستان خود در جلسات اولیه شرکت می نماید و افراد غیرمسئول در امور ذیربط مداخله می نمایند، پایان خوشی برای آن متصور نمی باشد. منظوراز تـوان مالک، امکان انجام معامله توسط وی می باشد، (توصیه می گردد، عـدم ممنوعـیت معاملاتی مالک توسط ارگانهای دولتی احراز گردد سپس اقدامات بعدی صورت پذیرد).

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019244

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.