ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 خرداد 1399
جرم ارسال عکس غیر اخلاقی در شبکه های اجتماعی

 جرم ارسال عکس غیر اخلاقی در شبکه های اجتماعی

فردی که اقدام به ارسال محتویات مستهجن و غیر اخلاقی و غیر عرفی از جمله عکس، فیلم، صوت و ... در شبکه های اجتماعی و مجازی می کند یا اینکار را برای یک دوست خود انجام می دهد و یا این عکس و محتوای غیر اخلاقی و مستهجن را در یک گروه و شبکه اجتماعی در فضای مجازی منتشر میکند؛ باید گفت در هر دو صورت طبق قانون جرایم رایانه ای، عمل فوق جرم است اما مجازات متفاوتی دارد که در ادامه به این موارد اشاره مشود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 19637

جرم ارسال عکس مستهجن

 

ارسال محتوای غیر اخلاقی در شبکه های اجتماعی 

  • اگر فردی محتوای غیر اخلاقی را به دوست خود یا در گروهی که کمتر از 10 نفر است ارسال و منتشر کند به جزای نقدی محکوم می شود.
  • اگر به 10 نفر یا بیشتر ارسال کند به حبس یا جزای نقدی یا هر دوی آنها محکوم خواهد شد یعنی هم حبس و هم جزای نقدی.
  • لازم نیست کسی از فرد ارسال کننده شکایت کند بلکه این جرم، جرم غیر قابل گذشت و دارای جنبه عمومی است و در صورت مشاهده توسط مقامات قضایی و انتظامی تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.هر چند که اگر شاکی خصوصی داشته باشد موضوع کمی پیچیده تر است.
  • طبق ماده 14 قانون جرایم رایانه ای هرکس به وسیله سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را تولید، ارسال، منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد ارسال یا انتشار یا تجارت تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

تبصره 1 ـ ارتکاب اعمال فوق در خصوص محتویات مبتذل موجب محکومیت به حداقل یکی از مجازات های فوق می شود. محتویات وآثار مبتذل به آثاری اطلاق می گردد که دارای صحنه ها وصور قبیحه باشد.

تبصره 2 ـ هرگاه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود، مرتکب به یک تا پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

تبصره 3 ـ چنانچه مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا بطور سازمان‌یافته مرتکب شود چنانچه مفسد فی‌الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.

تبصره 4 ـ محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی اطلاق می‎شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.