ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 29 شهریور 1399
مقررات ارث زن از شوهر

 مقررات ارث زن از شوهر

اصولاً خویشاوندی سببی از موجبات ارث نیست و برای به ارث بردن خویشاوندی نسبی لازم است.تنها مورد استثنایی امکان ارث بردن در قالب خویشاوندی سببی مورد ازدواج و بین زن و شوهر است.هر چند که ازدواج از نظر شرعی رابطه خاصی بین مرد با خانواده زن یا زن با خانواده مرد ایجاد میکند (مانند محرمیت زن با پدر شوهر و مرد با مادر زن) ولی اصولاً ارث بردن در قالب خویشاوندی سببی موردی نادر و استثنایی است.در هر حال قانونگذاران نوین به بهانه رعایت شرع عین مقررات شرعی را در وضع مقررات مبحث ارث دخالت داده اند.

 

آشنایی با طبقات ارث و کسانی که ارث می برند

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1790

 

 

شروط توارث زن از مرد 

طبق ماده 940 قانون مدنی زوجینی که زوجیت آنها دائمی (و نه موقت) بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث می برند. پس شرط وجود نکاح دائمی در زمان مرگ و دائمی بودن زوجیت (لازم به ذکر است در نکاح موقت زن از شوهرش ارث نمی برد و حتی شرط توارث در نکاح موقت به دلیل تعارض با قواعد آمره ارث، نامشروع و باطل است) از جمله شروط توارث زن از مرد محسوب می شوند.

موانع ارث بردن زن از شوهر 

1- اگر زن، شوهرش را عمدا بکشد، از ارث او محروم می شود.

2- اگر زن پیش از مرگ شوهر مسلمان خود کافر شود، از ارث محروم می شود.

 

 امکان ارث بردن برادر و خواهر با وجود همسر،دختر و مادر

 

فروض مختلف ارث بردن زن از مرد

در صورت وجود شرایط گفته شده و فقدان موانع یاد شده، سهم الارث زوجه به ترتیب زیر خواهد بود:

1- فرزند دار نبودن زوج

یک چهارم از موال منقول و یک چهارم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد.

2- فرزند دار بودن زوج 

یک هشتم از اموال منقول و یک چهارم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد.بنابراین زن از تملک عین اموال غیرمنقول محروم است و قیمت و بهای آنها را به ارث می برد. ولی از قیمت تمام اموال غیرمنقول ارث می برد، نه فقط ابنیه و اشجار.

لازم به ذکر است هرگاه ورثه از اداء قیمت امتناع کنند (مانند انکار زوجیت از سوی وراث که نوعی امتناع از اداء قیمت به زوجه محسوب می شود) زن می تواند حق خود را از عین اموال استیفاء نماید.ملاک قیمت نیز زمان "تادیه" است نه زمان فوت مورث.

طلب زن مانند طلب با وثیقه است و می تواند در صورت امتناع وراث از پرداخت حق او، با فروش مال غیرمنقول از طریق دادگاه، طلب خود را وصول کند و همچنین می تواند به حکم دادگاه عین مشاع مال غیرمنقول را تملک کند.

3- نبودن هیچ وارث دیگر به غیر از زوجه

زن فقط نصیب خود را می برد و بقیه ترکه شوهر در حکم مال بلا وارث است و امر ترکه متوفی راجع به حاکم است.منظور از حاکم دادستان و دادگاه است.

لازم به ذکر است حاکم یا حکومت وارث نیست بلکه به عنوان نماینده و حافظ منافع عموم، ترکه را اداره می کند و آن را به خزانه دولت می دهد تا به مصارف عمومی برسد.پس اگر شوهری تمام اموالش را برای تنها همسرش که تنها وارث اوست وصیت کند، زوجه یک چهارم ترکه را به عنوان ارث و سه چهارم مابقی را به عنوان وصیت می برد و زاید بر ثلث بودن وصیت نیازی به تنفیذ حاکم ندارد.در صورت تعدد زوجات آن یک چهارم یا یک هشتم ذکر شده در بالا بین همه آنها بالسویه تقسیم می شود.

4- ارث در زمان عده طلاق رجعی

اگر شوهر زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند، هر یک از آنها که قبل از انقضای عده (عده؛ مدت زمانی که زن پس از جدایی باید از ازدواج خودداری کند.) بمیرد، دیگری از او ارث می برد. (زیرا زوجه ای که در عده طلاق رجعی است، در حکم زوجه است و احکام زوجیت از جمله ارث بری بر او بار می شود) ولی اگر فوت یکی از آنها بعد از زمان عده اتفاق افتد، از یکدیگر ارث نمی برند. زیرا دیگر رابطه سببیتی بین آنها موجود نیست.

5- ارث در صورت طلاق بائن

از یکدیگر ارث نمی برند.

6- ارث در صورت طلاق در حال مرض

اگر شوهر در حال مرض، زن خود را طلاق دهد و زوج ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد زوجه از او ارث می برد اگر چه طلاق بائن باشد مشروط بر اینکه زن شوهر نکرده باشد.لازم به ذکر است اگر شوهر بعد از طلاق، شفا یابد، زن ارث نمی برد ولو اینکه شوهر دوباره به همان مرض مبتلا شود مگراینکه ابتلا مجدد به همان مرض اتفاقی نبوده و قابل پیش بینی باشد.

7- ارث در صورت نکاح در حال مرض

اگر مردی در حال مرض، زنی را عقد کند و در همان مرض قبل از دخول بمیرد زن از او ارث نمی برد لیکن اگر بعد از دخول یا بعد از صحت یافتن از آن مرض بمیرد، زن از او ارث می برد.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.