ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 16 شهریور 1399
آیا دیه زن و  مرد برابر است ؟

 آیا دیه زن و مرد برابر است ؟

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1439

نکات مهم برابری دیه زن و مرد

  •  ابتدا، در سال ۱۳۸۷ و در قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه مصوب ۱۳۸۷/۲/۳۱؛ و طی تبصره ۲ ماده ی ۴ به این موضوع اشاره شد.مطابق این تبصره، بیمه گر موظف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون، خسارت وارده به زیان دیدگان را، بدون جنسیت و مذهب، تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت نماید. مبلغ مازاد بر دیه تعیین شده، از سوی محاکم قضایی، به عنوان بیمه حوادث محسوب می گردد.
  •  متعاقبا در سال ۱۳۹۲ و در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱؛ و طی تبصره ذیل ماده ۵۵۱ به این موضوع؛ اما از زاویه ای دیگر تصریح گردید.
  • مطابق این تبصره؛ در کلیه جنایاتی که مجنی علیه مرد نیست، معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد، از صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت می شود.
  • نهایتا در قانونی که اخیرا تحت عنوان قانون بیمه ی شخص ثالث تصویب شده، و به تایید شورای نگهبان رسیده؛ مجددا موضوع برابری دیه زن و مرد در موضوع بیمه شخص ثالث مقرر گردید.
    مطابق ماده ی ۱۰ این قانون بیمه گر مکلف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون، خسارت وارده به زیان دیدگان را بدون لحاظ جنسیت و دین، تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت نماید. مراجع قضایی موظفند در انشای حکم پرداخت دیه، مبلغ مازاد بر دیه موضوع این ماده را به عنوان بیمه حوادث درج نمایند.

 

 

نکات ماده 10 قانون مجازات اسلامی

اولا: موضوع برابری دیه زن و مرد، در قانون اخیر التصویب، مربوط به حوادث ناشی از تخلفات رانندگی و نه در تمامی جنایات ارتکابی است.

که طبق قرارداد بیمه و بر اساس تعهدات بیمه نامه، شرکت بیمه مربوط، موظف به پرداخت دیه تحت عنوان بیمه شخص ثالث به زیان دیدگان می باشد.
ثانیا: به صراحت ماده ۱۰ قانون؛ مبلغ مازاد بر دیه، نه تحت عنوان دیه؛ بلکه با عنوان خاص بیمه حوادث پرداخت می شود. و مراجع قضایی موظف شده اند در انشای حکم پرداخت دیه، به این موضوع تصریح کنند.
ثالثا:  در غیر از حوادث ناشی از تخلفات رانندگی یعنی در سایر جنایات ارتکابی که منجر به قتل یا جرح زن می شود، برابری دیه زن و مرد به این صورت است که مطابق قانون مجازات اسلامی معادل تفاوت دیه زن تا سقف دیه مرد، از صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت می شود.

 

اطلاع از نکلت مهم مبانی نظری مسئولیت قانونی (مسئولیت جبران خسارت)

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.