ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 31 خرداد 1400
تعریف، احکام و شرایط ورشکستگی

 تعریف، احکام و شرایط ورشکستگی

هرگاه تاجر یا شرکت تجاری مدعی عدم امکان یا ناتوانایی از پرداخت بدهی ها و دیون خود باشد با توسل به امکان ورشکستگی و بعد از اثبات آن، تحت نظارت اداره تصفیه اقدام به سر و سامان دادن بدهی ها و دیون خود می نماید.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1896

ورشکستگی به تقصیر:

موارد اعلان به تقصیر تاجر ورشکسته ( لزوماً ):

1) در صورتی که مشخص شود مخارج شخصی یا مخارج خانه مشار الیه در ایام عدی بالنسبه به عایدی او فوق العاده بوده است.

2) در صورتی که محقق شود که تاجر نسبت به سرمایه خود مبالغ عمده صرف معاملاتی کرده که در عرف تجارت موهوم یا نفع آن منوط به اتفاق محض است.

3) اگر به قصد تاخیر انداختن ورشکستگی خود خریدی بالاتریا فروشی نازلتر از مظنه روز کرده باشد یا اگر به همان قصد وسایلی که دور از صرفه است به کار برده تا تحصیل وجهی نماید اعم از اینکه از راه استقراضی یا صدور برات یا به طرق دیگر باشد.

4) اگر یکی از طلبکارها را پس از توقف بر سایرین ترجیح داده و طلب او را پرداخته باشد.

 

تاجر ورشکسته ممکن است ورشکسته به تقصیر اعلان شود ( امکان دارد ) :

1) اگر به حساب دیگری و بدون آنکه در مقابل عوضی دریافت نماید تعهداتی کرده باشد که نظر به وضعیت مالی او در حین انجام آن تعهدات فوق العاده باشد.

2) اگر عملیات تجارتی او متوقف شده باشد و مطابق ماده 413 قانون رفتار نکرده باشد.(ماده 413): " تاجر باید در ظرف 3 روز از تاریخ وقفه که در تادیه قروض یا سایر تعهدات نقدی او که حاصل شده است توقف خود را به دفتر محکمه بدایت محل اقامت خود اظهار نموده صورتحساب دارایی و کلیه دفاتر تجارتی خودرا به دفتر محکمه مزبور تسلیم نماید."

3) اگر از تاریخ اجرای قانون تجارت مصوب 25 دلو 1303 و 12 فروردین و 12 خرداد 1304 دفتر نداشته یا دفاتر او ناقص یا بی ترتیب بوده یا در صورت دارایی وضعیت خو را اعم از قروض و مطالبات به طور صریح معین نکرده باشد ( مشروط بر اینکه در این موارد مرتکب تقلب نشده باشد. )

  • ورشکستگی به تقصیر دارای عنوان مجرمانه می باشد و قانونگذار در قاون مجازات اسلامی برای آن مجازات در نظر گرفته است که مجازات آن شش ماه تا دو سال حبس است.
  • رسیدگی به جرم ورشکستگی به تقصیر بر حسب تقاضای مدیرتصفیه یا هر یک از طلبکارها یا تعقیب مدعی العموم در محکمه جنحه به عمل می آید.
  • در صورتی که تعقیب تاجر ورششکسته به تقصیر از طرف مدعی العموم به عمل آمده باشد مخارج آن را به هیچ وجه نمی توان به هیئت طلبکارها تحمیل نمود. در صورت انعقاد قرارداد ارفاقی مامورین اجرا نمی توانند اقدام به وصول این مخارج کنند مگر پس از انقضای مدت های معینه در قرارداد
  • مدیر تصفیه نمی تواند تاجر ورشکسته را به عنوان ورشکستگی به تقصیر تعقیب کند یا از طرف هیئت ططلبکارها مدعی خصوصی واقع شود مگر پس از تصویب اکثریت طلبکارهای حاضر.
  • مخارج تعقیبی که از طرف یکی از طلبکارها به عمل می آید در صورت محکومیت تاجر ورشکسته به عهده دولت و در صورت برائت به عهده تعقیب کننده است.
  • لازم به ذکر است در صورت ورشکستگی به تقصیر تاجر از حقوق اجتماعی محروم نخواهد شد.

 

 

ورشکستگی به تقلب:

هر تاجر ورشکسته که دفاتر خود را مفقود نموده یا قسمتی از دارایی خود را مخفی کرده و یا به طریق مواضعه یا معاملات صوری از میان برده و همچنین هر تاجر ورشکسته که خود را به وسیله اسناد یا به وسیله صورت دارایی و قروض به طور تقلب به میزانی که در حقیقت مدیون نمی باشد مدیون قلمداد نموده است ورشکسته به تقلب اعلان و مطابق قانون جزا مجازات می شود.

  • به موجب قانون مجازات اسلامی:" کسانی که به عنوان ورشکستگی به تقلب محکوم می شوند به مجازات حبس از یک تا پنج سال محکوم می شوند.
  • لازم به ذکر است به موجب قانون مجازات اسلامی محکومین به بیش از سه سال حبس تعزیری قطعی، تا دو سال پس از اجرای حکم از حقوق اجتماعی محروم هستند  و از آنجا که مجازات ورشکسته به تقلب، یک تا پنج سال حبس است. در صورتی که قاضی به حبس بیش از سه سال در مورد ورشکسته به تقلب حکم نماید، تاجر ورشکسته از حقوق اجتماعی محروم می شود.

مطالب مرتبط با ورشکستگی :

1- تاثیر ورشکستگی در توقیف اموال تاجر و شرکت تجاری

2- ورشکستگی و تصفیه، وکیل ورشکستگی، وکیل تجاری

3- خدمات حقوقی ما به تجار و شرکت های تجاری

4- وکیل برای شرکت - انواع شرکت های تجاری

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.