ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 25 مرداد 1399
جرم خطای محض و جرم شبه عمد

 جرم خطای محض و جرم شبه عمد

جرایم علیه تمامیت جسمانی و جرایمی که موضوع آن ورود آسیب و صدمه به جسم و جان افراد است به سه دسته کلی تفقسیم می شود:اول جرایم عمدی دوم جرایم شبه عمد یا غیر عمد و سوم جرایم خطای محض.البته ذیل این دسته بندی کلی نیز می توان جرایم عمد را به دو دسته جرایم عمد ذاتی و جرایم در حکم عمد و جرایم شبه عمد را به جرایم شبه عمد ذاتی و در حکم شبه عمد و جرایم خطای محض را نیز به جرایم خطای محض ذاتی و جرایم در حکم خطای محض تقسیم بندی کرد پس شاید با مسامحه بتوان گفت جرایم علیه تمامیت جسمانی دارای 6 دسته و نوع هستند.جرایم علیه تمامیت جسمانی مثل قتل، ضرب وجرح و تصادفات رانندگی.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 6648

جرم شبه عمد:

هرگاه مرتکب نسبت به مجنی علیه قصد رفتاری را داشته لکن قصد جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته باشد و از مواردی که مشمول تعریف جنایات عمدی می‌گردد، نباشد؛ جنایت واقع شده شبه عمد است.

همچنین هرگاه مرتکب، جهل به موضوع داشته باشد مانند آن که جنایتی را با اعتقاد به این که موضوع رفتار وی شی یا حیوان و یا شخص مهدورالدم است به مجنی علیه وارد کند، سپس خلاف آن معلوم گردد جنایت واقع شده شبه عمد است و در نهایت هرگاه جنایت به سبب تقصیر مرتکب واقع شود، مشروط بر این که جنایت واقع شده مشمول تعریف جنایت عمدی نباشد جنایت واقع شده شبه عمد است.

 

جرم خطای محض:

جنایت اگر در حال خواب و بیهوشی و مانند آن ها واقع شود جنایت خطای محض است و جنایات واقع شده به ‌وسیله صغیر و مجنون جنایت خطای محض است و این که جنایتی که در آن مرتکب نه قصد جنایت بر مجنی علیه را داشته باشد و نه قصد ایراد فعل واقع شده بر او را، مانند آن که تیری به قصد شکار رها کند و به فردی برخورد نماید جنایت خطای محض می باشد.

 

 

مطالب مرتبط با جنایات وارده بر نفس :

1- مجازات 91 روز حبس و زندان

2- جرم قذف و مجازات قذف، حد قذف

3- قصاص نفس، قصاص عضو و شرایط قصاص

4- پرداخت دیه و ارش و ضمانت اجرا و راههای الزام

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر
دسته بندی مطالب و مقالات
امور حقوقی و قراردادها
دعاوی ملکی و غیر منقول
انحصار وراثت - ارث - وصیت
دعاوی خانواده و امور حسبی
امور کیفری - جرایم و مجازات ها
دعاوی تجاری - تجار و شرکت ها
دعاوی اداری و روابط کار
مطالب و موضوعات مهم
Skip Navigation Links.

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.