ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 23 خرداد 1400
دادخواست و رای طلاق به دلیل عسر و حرج

 دادخواست و رای طلاق به دلیل عسر و حرج

زنی که قصد طلاق دارد داشتن و ارائه دلیل برای وی ضروری است.دلایل و جهات طلاق به نوعی محصور و احصاء شده هستند و چنین نیست که زن نیز مانند مرد بتواند هر وقت خواست به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق بنماید.البته صرف مراجعه و ثبت دادخواست ممنوعیتی ندارد بلکه در عمل معمولاً این درخواست پس از رسیدگی مورد پذیرش قاضی قرار نمی گیرد.از جمله دلایلی که زن می تواند بر اساس آن تقاضای طلاق نماید ادعای عسر و حرج و زندگی در مشقت و سختی است، منشأ این سختی و مشقت می تواند هر یک از رفتا، گفتار و کردار شوهر باشد مثل اینکه شوهر درآمد کافی نداشته باشد یا بد اخلاق باشد یا درخواست ها و توقعات شوهر زن را دچار سختی، مشقت و صعوبت نماید.در ادامه یک نمونه دادخواست و رای طلاق با منشأ و دلیل عسر و حرج که از سوی وکلای دفتر وکالت دادگران حامی طرح و با موفقیت برای موکل انجام شده است جهت اطلاع و بهره برداری مخاطبان ارائه می گردد.لازم به ذکر است طلاق به درخواست زن کار سخت  و پیچیده ای است و داشتن یا مشاوره با وکیل جهت موفقیت در این مسیر ضروری است.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 5746

اطلاع از نکات مهم طلاق زن به دلیل عسر و حرج

دادخواست طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه 

خواهان : سمانه .... نام پدر : علی  به نشانی : تهران.خیابان آزادی ...... .

خوانده : ناصر ..... نام پدر : کریم  به نشانی : تهران.شهرستان ری ...... .

وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری به نشانی : تهران.خیابان فاطمی.میدان گلها ..... .

تعیین خواسته و بهای آن :

1- طلاق به درخواست زوجه

2- مطالبه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات :

1- سند ازدواج

2- وکالتنامه 

3- شناسنامه

شرح دادخواست طلاق به دلیل عسر و حرج

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام

احتراماً مراتب دادخواهی موکل را به شرح ذیل به استحضار می رساند :

1- موکل به موجب سند ازدواج شماره ... در تاریخ ... به عقد دائم زوج در آمده است و حاصل لاین ازدواج دو فرزند پسر و یک فرزند دختر می باشد.

2- مع الاسف قریب به دو سال است که زوج زندگی مشترک را ترک کرده و مدتی نزدیک به شش ماه است که با اتمام قرارداد اجاره و اخذ قرض الحسنه قرارداد اجاره توسط زوج، موکل و سه فرزند مشترکشان را بدون محل زندگی و سر پنااه رها نموده است و حتی از پرداخت نفقه نیز به ایشان امتناع مینماید و به ناچار موکل جهت امرار معاش و گذران زندگی خود و سه فرزندشان در پی تامین هزینه های زندگی بر امده است.

فلذا نظر به ابتلای زوج به بیماری پیسی و با عنایت به عدم التزام زوج به زندگی مشترک و مراتب فوق که منجر به عسر و حرج موکل گردیده و با توجه به کراهت موکل از همسر خود، با بذل کل مهریه ما فی القباله تقاضای صدور حکم طلاق بنا به درخواست زوجه و مطالبه کلیه خسارات دادرسی مورد استدعا می باشد.

رای دادگاه طلاق به دلیل عسر و حرج

پرونده کلاسه : .........

مرجع رسیدگی : شعبه ۲۴۹ دادگاه خانواده مجتمع قضایی خانواده یک تهران

تصمیم نهایی شماره : .....

خواهان : خانم سمانه ........ فرزند : علی با وکالت آقای مسعود محمدی به نشانی تهران.خیابان فاطمی.میدان گلها ..... .

خوانده : آقای ناصر ......  فرزند : کریم    به نشانی استان تهران- شهرستان ری ........... 

خواسته ها : 1- طلاق به درخواست زوجه 2- مطالبه خسارت دادرسی

متن رای دادگاه طلاق به دلیل عسر و حرج

در خصوص دعوی خواهان خانم سمانه ..... فرزند علی با وکالت اقای مسعود محمدی به طرفیت خوانده آقای ناصر ..... فرزند کریم به خواسته طلاق به علت عسر و حرج شدید درادامه زندگی مشترک با زوج به این شرح که وکیل خواهان برابر دادخواست تقدیمی و با حضور در جلسات دادرسی اعلام داشت خوانده موصوف به دلالت سند ازدواج شماره ..... تنظیمی در دفتررسمی ازدواج شماره ... شهرری همسرشرعی و قانونی خواهان می باشدو نیز مرقوم داشتند که درسال ۱۳۷۰ موکل با زوج ازدواج نمود و حاصل این ازدواج سه فرزند به نامهای میثم متولد ۱۳۷۴، حسام متولد ۱۳۸۰ ، ماندانا متولد ۱۳۷۸ است و زوج مدت دو سال است که زندگی مشترک را ترک کرده و شش ماه است که مخارج فرزندان را پرداخت نمی کند و حتی موکل را بدون سر پناه رها کرده چراکه پول پیش منزل استیجاری را گرفته و موکل و سه فرزند مجبور به ترک آنجا شده اند و موکل در عسر و حرج شدید به سر می برد و حاضر است دویست هزار تومان از کل مهریه را در قبال طلاق بذل نماید و از کلیه حقوق مالی خود صرفنظر می نماید لذا خواستار صدور حکم به خواسته اعلامی شدند خوانده نیز علی رغم ابلاغ قانونی اوراق اخطاریه از حضور در جلسه دادرسی خودداری و لایحه ای ارسال نداشت گواهان تعرفه شده از ناحیه خواهان نیز با حضور در جلسه دادرسی اطلاعات خودشان را بیان کردند لذا با توجه به اینکه مساعی دادگاه در انصراف خواهان از طلاقی موثر نبود موضوع برابر مقررات جهت اصلاح ذات البین و يا انصراف خواهان از طلاق به داوری ارجاع گردید که این امر نیز منتهی به حصول نتیجه نشد لذا با توجه به اظهارات وکلای خواهان و گواهان تعرفه شده از ناحیه خواهان که همگی از فرزندان خواهان هستند و کاملا" درجریان زندگی زوجین هستند اظهارات خواهان را تایید نمودند و نظریه داور زوجه که دلالت بر وقوع عسر و حرج زوجه در زندگی مشترک با زوج دارد لذا با پذیرش دعوی خواهان مستندا به مواد ۱۱۱۹و ۱۱۴۳ قانون مدنی مواد ۲۴ تا ۳۹ قانون حمایت خانواده حکم به طلاق و اجبار زوج به مطلقه نمودن خواهان (همسرش) صادر می نماید.زوجه دویست هزار تومان از پانصد هزار تومان مهریه خود را در قبال طلاق بذل می نماید ازدیگر حقوق مالی خود را در قبال طلاق صرفنظر مي نماید . جهیزیه در اختیار زوجه است.فرزندان از سن حضانت و ملاقات خارج هستند . بر این اساس زوجه می تواند با حضور در محل دفتر رسمی طلاق و با فرض استنکاف زوج از حضور با استفاده از وکالت بلاعزل شماخوده به موجب شروط ضمن عقد تکاح که از تاحیه زوج به وی تفویض گردیده و با قبول مابذل از ناحیه زوج و تحت شرایط مذکور نسبت به مطلقه نمودن خودش به طلاق خلع آقدام نماید بدینوسیله به سردفترمحترم طلاق نمایندگی در اجرای صیغه طلاق اعطاء می گردد و لازم است نسبت به اخذ گواهی عدم بارداری از زوجه آقدام نماید.رای صادره غیابی و ظرف مدت بیست روز از تاریخ  ابلاغ قابل واخواهی در اعتبار رای اصداری شش ماه از تاریخ قطعیت است .
رئیس شعبه ۲۴۹ دادگاه عمومی حقوقی خانواده یک تهران

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص دعاوی خانواده و طلاق

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.