ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 26 مرداد 1399
مطالبه وجه چک در اداره اجرای ثبت

 مطالبه وجه چک در اداره اجرای ثبت

در مورد چک به چهار طریق می توان اقدام و وجه آن را مطالبه نمود که این طرق و راه ها عبارتند از :1- مراجعه به دادسرا و اعلام جرم صدور چک بلامحل 2- مراجعه به دادگاه حقوقی و تقدیم دادخواست مطالبه وجه چک 3- مراجعه به اجرای احکام دادگستری و درخواست صدور اجراییه (فقط در مورد چک های صیادی) 4- مراجعه به اداره اجرای ثبت و درخواست صدور اجراییه ثبتی.حسب مورد متقاضی می تواند یک یا چند راه را به طور موازی دنبال کند ولی همه این راه ها با هم قابل جمع نیستند برای تشخیص اینکه بهترین و مناسب ترین راه برای مطالبه وجه چک چیست لازم است قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص و با تجربه برای اسناد تجاری، چک و دعاوی تجاری مشورت نمایید.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2116

درخواست اجرا ی چک - اجرای ثبت

دارنده چک که حق درخواست صدور اجراییه دارد اعم است از کسی که چک در وجه او صادر گردیده یا به نام او ظهرنویسی شده یا حامل چک (در مورد چک های در وجه حامل).

درخواست اجرای چک از ثبت محلی که بانک طرف حساب صادرکننده چک در آن محل واقع است به عمل می آید برای صدور اجراییه در مورد چک باید اوراق ذیل به ثبت محل تسلیم شود:

  • درخواست نامه چاپی طبق نمونه موجود در ثبت
  • اصل و فتوکپی چک برگشتی

هرگاه چک نسبت به قسمتی از مبلغ آن بدون محل باشد دارنده چک نسبت به باقیمانده حق صدور اجراییه دارد و هرگاه گواهینامه های متعدد بدین صورت که یکی چک را بلامحل (بدون موجودی) و گواهینامه عدم پرداخت دیگری چک را بلامحل (کسر موجودی) صادر شود اداره ثبت نسبت به اینگونه گواهینامه ها اجراییه صادر نمی کند. صدور اجراییه موکول به رفع تعارض از همان بانک می باشد.

دعوی صادرکننده چک در مورد مطالبی که گاهی به عناوین مختلف از قبیل ضمانت حسن انجام تعهد، تضمین و اعتبار و ... در متن چک درج می شود و یا در ظهر چک در مورد ظهرنویس، درخواست صدور اجراییه نسبت به موارد مذکوره در اداره ثبت قابل ترتیب اثر نیست و فقط وجه مرقوم در چک قابل صدور اجراییه در اداره ثبت می باشد.

 

 

مطالب مرتبط با مطالبه وجه چک :

1- شرایط شکایت کیفری چک

2- مطالبه وجه چک و خسارت تاخیر یا دیرکرد

3- مطالبه وجه چک، سفته و سایر اسناد تجاری

4- مطالبه وجه چک و توقیف اموال، رای و دادخواست

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.