ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 09 شهریور 1399
سهم ارث زن (همسر - زوجه) از اموال شوهر

 سهم ارث زن (همسر - زوجه) از اموال شوهر

در خصوص سهم ارث زن یا سهم زن (زوجه) از شوهر فوت شده خود در طول دوره قانونگذاری قانون مدنی به تبعیت از فقه سنتی و نظریات فقهای جدید تغییرات نسبتاً زیادی داشته ایم.مطابق نظریه قدیمی فقهای سنتی زن از عین ابنیه و اشجار (اموال غیر منقول) ارث نمیبرد.این نظریه بعدا به این شکل تعدیل شد که زن از قیمت اینگونه اموال ارث ببرد و در نهایت مطابق نظریه حاکم و فعلی زن از عین و قیمت و به طور کلی همه اموال زوج ارث میبرد.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1457

 

ارث زن (زوجه) از شوهر

  • ماده ۸۶۱ قانون مدنی موجبات ارث بردن از متوفی را دو مورد بیان کرده است که نسبت و سبب است.
  • زن پس از آن که به عقد دایم مرد درآمد سببیت آن که همان زوجیت است حاصل می شود.
  • ماده ۸۶۴ بیان می دارد که «از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می برند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد.»
  • شرط زنده بودن زن هنگام فوت همسر، اگر چنین نباشد هیچ ارثی از بابت سهم زن به فرزندان و بستگان وی از مال شوهر تعلق نمی گیرد.
  • شرط عمومی بعدی برای ارث بردن زن که برای دیگر وراث باید رعایت شود ماده ۹۴۱ قانون مدنی است که اعلام می دارد: «زن نباید ممنوع از ارث باشد.» ماده ۸۸۰ قانون مدنی قتل را از موانع ارث دانسته است، یعنی اگر زن، شوهر را که مورث آن می باشد عمدا بکشد از ارث او ممنوع می شود.
  • دیگر محرومیت آن است که در ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی آمده که کافر شدن زن (همسر مسلمان) پیش از مرگ شوهر مسلمان خود است.
  • در مقدار سهم ارث زن از اموال همسرش ماده ۹۱۳ قانون مدنی می گوید: «هر یک از زوجین که زنده باشند فرض خود را می برد و این فرض عبارت است نصف ترکه برای زوج و ربع آن برای زوجه در صورتی که میت اولاد یا اولاد اولاد نداشته باشد و از ربع ترکه برای زوج و ثمن آن برای زوجه، در صورتی که میت اولاد یا اولاد اولاد داشته باشد، مابقی ترکه بر طبق مقررات بین سایر وراث تقسیم می شود.
  • اگر شوهر در زمان فوت هیچ فرزندی چه از این زن و چه در صورت ازدواج قبلی از زن قبلی نداشته باشد و همین طور نوه نیز نداشته باشد، زن از اموال مرد یک چهارم ارث می برد ولی اگر این شرط محقق نشود و مرد در هنگام مرگ فرزندی داشته باشد، زن یک هشتم از اموال مرد ارث می برد.

 

مطالب مرتبط با ارث :

1- راههای مطالبه سهم الارث، وکیل ارث

2- گواهی انحصار وراثت مراحل و مدارک آن

3- امکان محرومیت از ارث و راه حل های جایگزین

4- وکیل برای مطالبه سهم ارث و انحصار وراثت و تقسیم ارث

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.