ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 22 شهریور 1399
ظهر نویسی به عنوان وکالت و انتقال چک بعد از برگشت آن

 ظهر نویسی به عنوان وکالت و انتقال چک بعد از برگشت آن

منظور از ظهر نویسی همان پشت نویسی چک است که یه 3 منظور ممکن است انجام شود.اول ظهر نویسی به عنوان ضمانت.صرف امضای شخض ثالث پشت چک به منزله ضمانت است.دوم ظهر نویسی به عنوان انتقال که با امضای دارنده چک پشت آن و تسلیم چک به شخص ثالث انجام می شود.سوم ظهر نویسی به عنوان وکالت در وصول چک که با امضای دارنده و تصریح به اینکه وصول چک را به شخص دیگر وکالت می دهد انجام می شود.ظهر نویسی به عنوان وکالت در وصول چک می تواند قبل از برگشت و گواهی عدم پرداخت باشد یا بعد از آن.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4834

احکام و مقررات ظهر نویسی به عنوان وکالت در وصول چک

  • ممكن است دارنده چک بخواهد پس از آن كه چک را برگشت زد، آن را به شخص دیگری واگذار کند كه به نمایندگی از او وجه چک را وصول كند.
  • در خصوص وکالت چک قانون صدور چک معتقد است، در صورتی كه دارنده چک بخواهد چک را به وسیله شخص دیگری به نمایندگی از طرف خود وصول كند و حق شكایت كیفری او در صورت بی‌محل بودن چک محفوظ باشد، باید هویت و نشانی خود را به طور كامل بنویسد و نمایندگی شخص مذكور را در پشت چک قید کند.
  • با این كار معمولاً اشخاص خود را از گیر و دارهای شكایت و دعوا راحت می‌كنند و این امور را به وكیل خود می‌سپارند و در انتها با پرداخت حق‌الزحمه‌ای به وكیل به پول خود می‌رسند.
  • وکیل موضوع این ماده لازم نیست ضرورتاً وکیل دادگستری باشد و با درج اختیار و نمایندگی وصول چک در ظهر یا پشت چک می تواند اقدامات لازم را انجام دهد ولی به نام و برای دارنده چک.
  • فرق ظهر نویسی به عنوان انتقال و ظهر نویسی به عنوان وکالت این است که در ظهر نویسی به عنوان انتقال، انتقال گیرنده صاحب چک است ولی در ظهر نویسی به عنوان وکالت، فرد نماینده صاحب چک محسوب می شود و بعد از وصول وجه چک را باید به صاحب آن رد کند.
  •  

مطالب مرتبط با ظهر نویسی چک :

1- موارد دفاع متهم صدور چک بلامحل وکیل چک

2- شرایط شکایت کیفری چک وکیل کیفری وکیل چک

3- دادخواست مطالبه وجه چک و توقیف اموال

4- مطالبه وجه چک در دادگاه و توقیف اموال - تامین خواسته

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.