ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 02 اسفند 1399
مطالبه وجه سفته - لایحه دفاعیه

 مطالبه وجه سفته - لایحه دفاعیه

سفته از جمله اسناد تجاری است به این معنا که در معاملات و مراودات بین تجار برای مبادله وجه نقد یا تأمین اعتبار از آن استفاده می شود پس سفته دو صفت و ویژگی ذاتی دارد؛ یکی اینکه سندی ذاتاً تجاری است حتی اگر بین افراد غیر تاجر استفاده شود و دوم اینکه ذاتاً وسیله تأمین اعتبار است هر چند که گاهی برای پرداخت یا ضمانت هم از آن استفاده می شود.دو راه حل برای مطالبه وجه سفته وجود دارد؛ یکی واخواست و مطالبه وجه در دادگاه حقوقی با امکان استفاده از امتیازات اسناد تجاری مثل توقیف اموال و تامین خواسته بدون سپردن خسارت احتمالی و نیز بهره مندی از امتیاز رسیدگی خارج از نوبت.راه حل دیگر مراجعه مستقیم به مراجع حقوقی (بدون واخواست سفته) که در اینجا به جهت عدم رعایت شرایط و مواعد قانونی امکان استفاده از امتیازات اسناد تجاری وجود ندارد و حتب به تعبیری سندی که واخواست نشود اصلا سفته نیست و حکم یک برگه و سند و رسید عادی را دارد.در ادامه توجه مخاطبان گرامی را به نمونه ای از یک لایحه دفاعیه راجع به دفاع خوانده از دعوای مطالبه وجه سفته که توسط وکلای دفتر وکالت دادگران حامی نگارش یافته است، جلب می نماییم.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 5738

لایحه دفاع و پاسخ دعوای مطالبه وجه سفته

بسمه تعالی

ریاست محترم شعبه اول دادگاه حقوقی عمومی 

باسلام و احترام ؛ درخصوص پرونده کلاسه ..... بوکالت از آقای علی ....... دفاعیات خویش را به شرح ذیل اعلام و تقاضای بذل توجه دارد :

آقای علی ..... به حکایت مدارک مکاتبات شرکت ......... با سایر کشورهای تحت همکاری و همچنین مدارک و قراردادهای موجود در خود شرکت ...... بعنوان مدیر صادرات آن شرکت مشغول بکار بوده اند که با اعلام قطع همکاری و مطالبه سفته ها و امتناع شرکت از استرداد آنها درتاریخ 1394/10/10 از شرکت خارج شده اند. لذا نظر به اقامه دعوای خواهان بر روی سفته توضیحات و دفاعیات ذیل را بعرض می رساند ؛

1- با توجه به اینکه وکیل محترم خواهان نشانی موکل را صحیحاً اصفهان معرفی کرده اند و علی القاعده دعوا می بایست در محل اقامت خوانده مطرح گردد که متأسفانه در محل اقامت خواهان اقامه شده است! و نظر به اینکه قواعد صلاحیت در قانون آیین دادرسی مدنی از قواعد آمره هستند، با عنایت به بند اول ماده 84 قانون آیین دادرسی مدنی و ضمانت اجرای مندرج در ماده 89 آن قانون این دادگاه صلاحیت رسیدگی به دعوای مطروحه را نداشته و بایستی قرار عدم صلاحیت صادر نمایند.

2- با این وجود و به تجویز صدر ماده 84 قانون مارالذکر در ماهیت به عرض می رساند که تنها رابطه موکل با اقامه آقای ..... ( خواهان و مدیرعامل شرکت ....) رابطه استخدامی است که متأسفانه مدیریت عامل شرکت در اقدامی غیر حرفه ای و غیر منصفانه اقدام به بهره برداری شخصی از سفته های موکل نموده است، در این خصوص مستدعی است خواهان محترم شخصاً جهت توضیح و ادای سوگند حاضر شوند چرا که بنظر نمی رسد آنقدر وجودی عاری از شرافت داشته باشند که منکر این رابطه و دلیل مبادله سفته ها کردند !

3- جهت اطلاع و تشحیذ ذهن حضرتعالی ، سفته های مذکور که همه آنها سریالی و پشت سرهم هستند و تاریخ سررسید واحد و اتفاقاً همزمان با خروج موکل از شرکت دارند (تاریخ 10/10/94) توسط خود خواهان یا وکیل ایشان (شخصی غیر از موکل) جاهای خالی آن پر شده (با توجه به مغایرت دستخط صدر و ذیل سفته ها) جملگی و برای تمامموارد مشابه اخذ تضمین حسن انجام کار از کارمندان در واحد حسابداری شرکت ..... تأمین می شده است. به عبارت اخری حسابداری شرکت ظاهراً و همیشه تعداد زیادی سفته در اختیاردارد که همزمان با استخدام کارمند و انعقاد قرارداد همکاری نسبت به میزان اهمیت کار و تشخیص مدیرعامل به آنها سفته ارائه می دهند تا امضا شده و نزد شرکت به امانت باقی بماند.

4- در این خصوص دعوایی تحت عنوان خیانت درامانت در شعبه 101 جزایی شریف آباد در جریان و تحت رسیدگی است.

5- آقای علی ...... کارمند شرکت بوده و باید حقوق دریافت می کرده است نه اینکه بدهکار شرکت باشد و حتی با در نظر گرفتن فرض محال یعنی تخلف ایشان درانجام کار محوله در شرکت، استحقاق شرکت .....( و نه شخص مدیرعامل) نسبت به دریافت وجوه سفته ابتدا می بایست تخلف موکل ثابت گردد و بعد مبلغ مطالبه شود.

لذا با توجه به مراتب فوق الذکر در صورت صلاحدید حضرتعالی مستدعی است جهت کشف واقع و جلوگیری از سوء استفاده از سفته سفید امضاء و تضییع حق موکل موضوع به کارشناس مربوطه ارجاع  شود تا با بررسی موارد مشابه و مستندات موجود در حسابداری شرکت نسبت به تضمینی بودن سفته ها و عدم استحقاق خواهان نسبت به دریافت وجوه آن اظهارنظر نماید.

باتشکرو تجدید احترام      

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.