ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 شهریور 1399
مواردی که می توان علیه صادرکننده چک شکایت کیفری نمود

 مواردی که می توان علیه صادرکننده چک شکایت کیفری نمود

چک از جمله اسناد تجاری و وسیله پرداخت بدهی است ولی در عمل با صدور وعده دار آن به عنوان وسیله تامین اعتبار هم مورد استفاده قرار می گیرد.صادر کننده چک در مقابل دارنده چک مسئولیت حقوقی و مدنی پرداخت وجه و تامین اعتبار آن را دارد.از جمله اقداماتی که دارنده می تواند برای ایراد فشار و اجبار به صادرکننده وارد آورد شکایت حقوقی و اعلام جرم صدور چک بلامحل و چک برگشتی است.برای طرح این دعوا و شکایت و تعقیب کیفری صادرکننده شرایطی لازم و ضروری است که در ادامه به آنها اشاره می شود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1716

موارد شکایت کیفری برای چک 

در مواد ۳ ، ۱۰ و ۱۴ قانون صدور چک بحث چک کیفری آمده است. شاید عنوان چک پرداخت نشدنی همه این موارد را در بر نگیرد، اما در این قسمت هدف این است که تمام مواردی را که در قانون صدور چک برای آنها مجازات وضع شده است شمارش و بیان شود.

قبل از شمارش این موارد باید گفت که تکلیف دارنده چک به موجب صدر ماده ۳ قانون صدور چک اینگونه بیان شده است که « صادر کننده چک باید در تاریخ مندرج در آن معادل مبلغ مذکور در بانک محال علیه وجه نقد داشته باشد…» .

بنابراین تمام مواردی که مغایر با این تکلیف می باشند یا منجر به عدم پرداخت وجه چک می گردد بدون نیاز به اثبات سوء نیت صادر کننده موجب تعقیب کیفری وی خواههد بود.

 

 

شرایط داشتن وصف کیفری چک

۱- دارا نبودن وجه نقد یا عدم کفایت آن در تاریخ مندرج در چک

۲- کشیدن تمام یا قسمتی از وجهی که به اعتبار آن چک صادر شده است از حساب خود (مباشرت صادر کننده شرط نیست)

۳- عدم مطابقت امضاء

۴- قلم خوردگی

۵- اختلاف در مندرجات چک

۶- دستور عدم پرداخت وجه چک توسط صادر کننده و یا غیر از آن

۷- مسدود کردن حساب پس از صادر کردن چک

۸- صدور چک از حساب مسدود با علم به بسته بودن حساب بانکی خود (ماده ۱۰ قانون صدور چک)

♦  نکته : در ماده ۳ قانون صدور چک پس از ذکر برخی از موارد فوق و ذکر عبارت «اختلاف در مندرجات چک» بیان داشته است «… و امثال آن…»؛ بنابراین موارد مذکور حصری نمی باشند و ممکن است مواردی دیگر جزء این موارد و از اسباب و جهات کیفری صدور چک پرداخت نشدنی قلمداد شوند.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.