ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 16 شهریور 1399
پدر تا چه سنی مکلف به پرداخت نفقه فرزند است ؟

 پدر تا چه سنی مکلف به پرداخت نفقه فرزند است ؟

قوانین موضوعه به تبعیت از قوانین طبیعت، پدر و مادر را موظف به قبول مسئولیت در خصوص فرزندانشان می نماید.در این بین، هم به جهت غلبه و هم عرف کشور ایران در اکثر قریب به اتفاق موارد نان آور خانواده پدر است و لذا قانونگذار نیز تکلیف پرداخت نفقه و هزینه های زندگی را بر عهده پدر گذاشته.در صورتی که پدر به این تکلیف عمل نکند امکان الزام او و صدور حکم محکومیت و توقیف اموال وی و حتی گرفتن دستور جلب و مجازات وی وجود دارد.در خصوص محدوده زمانی امکان دریافت نفقه توسط فرزند از پدر ، قانونگذار حکم روشنی ندارد و همین باعث سردرگمی و آشفتگی قضات شده اما در هر حال به نظر می رسد مطابق یک نظر صحیح تا زمانی که فرزند دختر ازدواج نکرده یا مشغول کار نشده و فرزند پسر عادتاً مشغول تحصیل معمول است و مشغول به کار نشده، این حکم جاری و صادق است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1383

 

نفقه تا چه زمانی با پدر است ؟

  • طبق ماده 1199 قانون مدنی: "نفقه اولاد بر عهده پدر است، پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق، به عهده اجداد پدری است با رعایت الاقرب فالاقرب.
  • در صورت نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آنها نفقه بر عهده مادر است.
  • هرگاه مادر هم زنده و یا قادر به انفاق نباشد با رعایت الاقرب فالاقرب به عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری واجب النفقه است و اگر چند نفر از اجداد و جدات مزبور از حیث درجه اقربیت مساوی باشند، نفقه را باید به حصه مساوی تادیه نمایند."
  • لازم به ذکر است الزام به انفاق شرایطی دارد به این صورت که کسی ملزم به انفاق است که متمکن از دادن نفقه باشد یعنی بتواند نفقه بدهد بدون اینکه از این حیث در وضع معیشت خود دچار مضیغه گردد. برای تشخیص تمکن باید کلیه تعهدات و وضع زندگانی شخصی او در جامعه در نظر گرفته شود.
  • نفقه اقارب عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت به قدر رفع حاجت با در نظر گرفتن استطاعت منفق. مورد مذکور جنبه حصری ندارد و نفقه در واقع چیزی است که بر حسب عرف، برای گذران زندگی شخص لازم است. مانند: هزینه درمان و تحصیل.
  • در قانون و در شرع سن معینی برای نفقه فرزندان وجود ندارد و عرفا مادام که اولاد دارای شغل و درآمد مشخص نباشد، پدر نسبت به پرداخت نفقه مسئولیت دارد.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.