ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 29 شهریور 1399
مراحل و شرایط بخشیدن مهریه

 مراحل و شرایط بخشیدن مهریه

با دلایل و انگیزه های مختلف زن به تنهایی یا در توافق با مرد ممکن است تصمیم به بخشیدن مهریه یا بذل مهریه یا ابراء مهریه یا اقرار به وصول مهریه بنماید.به جهت ویژگی های رابطه زن و شوهری بخشیدن این دین و طلب در عمل واجد شرایطی است تا هم صحیح باشد و هم قابلیت عدول و رجوع به آن وجود نداشته باشد.در ادامه تلاش می شود قواعد مهم و شرایط راجع به بخشش مهریه بیان شود آنطور که طرفین پس از آن فرصت سوء استفاده را نداشته باشند با این وجود توصیه می شود قبل از عملی کردن این تصمیم جهت تضمین صحت و درستی و امنیت آن با یک وکیل با تجربه مشورت شود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2476

 

نکات مهم بخشش مهریه

  • اگر زن در طول زندگی به هر دلیلی بخواهد مهریه اش را ببخشد، باید از راه و رسم قانونی آن وارد شود. به طور مثال قبل از اینکه عقد ثبت شود امکان بخشش مهریه وجود ندارد.
  • جهت بخشش مهریه اصلا نیاز نیست که به دادگاه مراجعه کنید مثلا همسر شما روی یک کاغذ می نویسد من مهریه خودم را به همسرم بخشیدم و بعد امضا و اثر انگشت می زند و این خودش مدرک است.
  • بهتر است زوج جهت محکم کاری به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند و این عمل را ثبت کند. این اقدام همان اقرارنامه ثبتی است و بعد از ثبت نامه ای به دفتر ثبت ازدواج که قبلا آنجا ازدواجشان ثبت شده نوشته شده تا آنها هم در دفتر خود ثبت کنند و در عقدنامه نوشته شود.
  • اما این راه کمی پرپیچ و خم است و اگر زن واقعا قصد دارد که مهریه اش را ببخشد، بهتر است با همسرش راهی دفتر اسناد رسمی شود و این کار را از راه قانونی انجام دهد.
  • سردفتر اعتراف همسر برای بخشش مهریه را در قالب «اقرارنامه ثبتی» تنظیم می کند؛ البته کار به همین جا ختم نمی شود، زیرا برای محکم کاری باید نامه ای از آن جا برای دفترخانه رسمی ازدواج ، که عقد در آن مکان ثبت شده ، برده شود تا در آنجا مفاد نامه در «صفحه ملاحظات» عقدنامه ثبت شود.

بهتر است بخشش مهریه با اجازه پدر انجام شود!

  • توصیه می شود خانمی که قصد دارد مهریه اش را به شوهرش ببخشد، بدون اجازه پدر این کار را انجام ندهد.
  • در این راستا دفاتر اسناد رسمی در صورت اجازه پدر زوجه مهریه را به زوج می بخشند و آن را ثبت می کنند.
  • می دانیم که طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی شما از زمانی که عقد کردید و هنوز مُهر ازدواجتان خشک نشده است، مالک مهرتان می شوید و می توانید هر دخل و تصرفی که خواستید در آن داشته باشید، اما اذن پدر در این مورد خاص لازم است هر چند این موضوع نه جنبه قانونی دارد و نه جنبه شرعی، اما دفاتر اسناد رسمی به دلیل این که گاهی این بخشش مهریه از روی اجبار یا از روی احساسات آنی رخ می دهد، این شرط را برای این موضوع می گذارند که یک شرط لازم نیست، اما از بروز مشکلات بعدی پیشگیری می کند.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.